Ford Motor Company har tecknat ett femårigt avtal med betalplattfomen Stripe och skalar därmed upp biltillverkarens e-handel. Avtalet innebär att Stripe blir Fords främsta betaltjänstleverantör och hanterar betalningsflödet för både Ford och deras återförsäljare i Nordamerika och Europa, där återförsäljare i Sverige ingår. 

– På Ford har vi arbetat med att omforma vår infrastruktur för e-handelsbetalningar. Stripes plattform kommer att hjälpa oss att leverera enklare, enastående betalningsupplevelser oavsett vilken kanal kunderna väljer, säger Marion Harris, vd för Ford Motor Credit Company.

För de Ford-återförsäljare som idag erbjuder digitala betalningstjänster kommer Stripes tjänst att ge kunder en bättre köpupplevelse, förenkla onlinebokningar och tillhandahålla smidigare lösningar för betalningar vid elbilsladdning.

– Vi är stolta över att vara betalningsmotorn under huven som driver nästa steg i Fords digitala transformation. Under pandemin blev människor bekväma med att betala online för allt från matvaror och hälsovård till hemklippning utförd av frisörer. Nu förväntar de sig att kunna köpa allt och göra det online. Ford gör också e-handel möjlig och skalar ut den strategin med Stripes hjälp, säger Mike Clayville, operativ chef på Stripe med ansvar för intäkter.

Med produkter som Stripe Connect kommer Ford att kunna skala upp nya tjänster. 

Ford kommer att använda Connect för att enklare hantera köparens betalningar till en lokal Ford-återförsäljare. Connect låter företag skapa en plattform för att underlätta köp och betalningar mellan tredjepartsköpare och säljare. 

Stripe förväntas rulla ut börja under andra halvan av 2022, med start i Nordamerika.