Ingka Centres, en del av Ingka Group som inkluderar IKEA Retail och Ingka Investments, har som mål att skapa mötesplatser för människor. Förra året lanserade Ingka Centres Hej!Workshop, ett nytt och flexibelt alternativ på 700 kvadratmeter till traditionella arbetsplatser och hemmakontor. Hej!Workshop är beläget nära Stockholm, i Kungens Kurva.
I och med pandemin har vår arbetsmiljö genomgått en förändring från kontorsbyggnader till att praktiskt taget kunna vara var som helst. Därför valde Ingka Centres att testa ett nytt coworking-koncept, Hej!Workshop, i samarbete med IKEA for Business.
“På Ingka Centres insåg vi den positiva effekten av prisvärda kontorslokaler. Vi såg också behovet av att vara nära lokala samhällen för att minska pendlingstiderna. Efter pandemin har vår arbetsmiljö förändrats från kontorsbyggnader till att i princip kunna vara var som helst”, säger Vjatjeslav Stepakhin, projektledare på Ingka Centres.
Tidigare användes coworking spaces främst av digitala infödingar och frilansare, främst inom de kreativa och tekniska sektorerna.
“Nu ser vi individer i alla åldrar, karriärer och kulturer som omfamnar en hybrid- och distansmiljö. Det bekräftar vår hypotes att arbetsplatser behöver vara hyperlokala och finnas i de områden där människor bor, snarare än där kontoren är belägna”, berättar Vjatjeslav Stepakhin.
Automatisering har spelat en central roll i Ingka Centres coworking-verksamhet, vilket är något som ännu inte har utforskats fullt ut på den flexibla arbetsplatsmarknaden.
“Vi har ingen kassa och vi säljer ingenting på plats. Istället köps allt från medlemskap till bokningar av mötesrum via vår digitala plattform. Vi använder ett smart passersystem som gör att kunderna kan komma in i lokalerna via sin telefon. Det är mycket innovation per kvadratmeter”, förklarar Vjatjeslav Stepakhin.
När det kommer till onlinebetalningar valde Ingka Centres att samarbeta med Stripe för att skapa en sömlös kundupplevelse. Genom den inbyggda integrationen med Stripe får Ingka Centres kunder en heltäckande upplevelse när det gäller onlinebetalningar.
“Allt har fungerat felfritt. Att veta att Stripe hanterar våra betalningar innebär att vårt team kan fokusera på att skala upp och expandera verksamheten. Trots att vi för närvarande har en kundansvarig på plats, hjälper Stripe oss att närma oss vårt mål att bli helt automatiserade”, säger Vjatjeslav Stepakhin.