Amazon och Stripe har undertecknat ett nytt globalt avtal. Genom det nya avtalet kommer Stripe att bli Amazons strategiska betalningspartner i USA, Europa och Kanada och kommer att sköta en betydande del av Amazons totala betalningsvolym. Bland andra kommer Stripe att hantera betalningstransaktioner för Prime, Audible, Kindle, Amazon Pay samt Buy With Prime.

Amazon började använda Stripe 2017 när företaget expanderade till Asien och Europa. Stripe såg då till att miljontals Prime Day-, Black Friday- och Cyber Monday-köp kunde genomföras globalt.

Dagens tillkännagivande markerar ett nytt kapitel i de två företagens långvariga relation som har pågått i över ett decennium. 

 – Stripe har varit en pålitlig partner som har hjälpt oss att accelerera vår verksamhet. Vi uppskattar särskilt Stripes tillförlitlighet. Även under dagar som Prime Day, Black Friday och Cyber Monday levererar Stripe branschledande drifttid. Vi uppskattar Stripes engagemang för att sätta användarna i första rummet, säger Max Bardon, chef för betalningar på Amazon.

AWS har sedan länge tillhandahållit den centrala datainfrastruktur som Stripe är byggt på. AWS har gjort det möjligt för Stripe att snabbt utveckla nya produkter samtidigt som det kunnat skalat upp sin verksamhet.

– Vi skulle inte kunna fungera utan AWS och skulle heller inte vilja. AWS är våra kunders förstahandsval. Plattformen ger Stripe en enorm fördel som vi i sin tur använder för att hjälpa våra användare. När vi ser på det kommande decenniet är det tydligt att den bästa vägen framåt för Stripe och våra användare är att samarbeta närmare med Amazon, säger David Singleton, teknikchef för Stripe. 

Han får medhåll av Adam Selipsky, vd för Amazon Web Services:

– Stripe har anförtrott AWS sin kärnverksamhet i över ett decennium – och vi tar det ansvaret på allvar. Genom att utöka vårt partnerskap är vi hedrade över att kunna göra vår del för att stödja Stripes fortsatta globala tillväxt under många år framöver.

Amazon och Stripe har undertecknat ett nytt globalt avtal. Genom det nya avtalet kommer Stripe att bli Amazons strategiska betalningspartner i USA, Europa och Kanada och kommer att sköta en betydande del av Amazons totala betalningsvolym. Bland andra kommer Stripe att hantera betalningstransaktioner för Prime, Audible, Kindle, Amazon Pay samt Buy With Prime.

Amazon började använda Stripe 2017 när företaget expanderade till Asien och Europa. Stripe såg då till att miljontals Prime Day-, Black Friday- och Cyber Monday-köp kunde genomföras globalt.

Dagens tillkännagivande markerar ett nytt kapitel i de två företagens långvariga relation som har pågått i över ett decennium. 

– Stripe har varit en pålitlig partner som har hjälpt oss att accelerera vår verksamhet. Vi uppskattar särskilt Stripes tillförlitlighet. Även under dagar som Prime Day, Black Friday och Cyber Monday levererar Stripe branschledande drifttid. Vi uppskattar Stripes engagemang för att sätta användarna i första rummet, säger Max Bardon, chef för betalningar på Amazon.

AWS har sedan länge tillhandahållit den centrala datainfrastruktur som Stripe är byggt på. AWS har gjort det möjligt för Stripe att snabbt utveckla nya produkter samtidigt som det kunnat skalat upp sin verksamhet.

 – Vi skulle inte kunna fungera utan AWS och skulle heller inte vilja. AWS är våra kunders förstahandsval. Plattformen ger Stripe en enorm fördel som vi i sin tur använder för att hjälpa våra användare. När vi ser på det kommande decenniet är det tydligt att den bästa vägen framåt för Stripe och våra användare är att samarbeta närmare med Amazon, säger David Singleton, teknikchef för Stripe. 

Han får medhåll av Adam Selipsky, vd för Amazon Web Services:

– Stripe har anförtrott AWS sin kärnverksamhet i över ett decennium – och vi tar det ansvaret på allvar. Genom att utöka vårt partnerskap är vi hedrade över att kunna göra vår del för att stödja Stripes fortsatta globala tillväxt under många år framöver.