Boozt AB presenterar en imponerande halvårsrapport för 2024, där starkt inflöde av nya kunder har bidragit till en accelererad försäljningstillväxt. Trots utmaningar i marknaden har Boozt visat sig kunna behålla och till och med expandera sin kundbas, vilket framgår av bolagets senaste finansiella resultat. Aktien gick i sidled vid börsöppningen.

Finansiell information

Nettoomsättningen för andra kvartalet 2024 uppgick till 1 872 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 11% jämfört med samma period föregående år. Denna tillväxt drivs främst av ökad försäljning på både Boozt.com (+10 %) och Booztlet.com (+13 %). Antalet aktiva kunder har stigit med 11 %, vilket speglar Boozts förmåga att locka nya kunder i en utmanande marknad.

Trots ökningen i omsättning minskade bruttovinstmarginalen något till 41,9 %, jämfört med 42,3 % under andra kvartalet 2023. Justerat rörelseresultat steg till 92 miljoner kronor från 86 miljoner kronor, vilket ger en justerad rörelsemarginal på 4,9%. Rörelseresultatet ökade också till 79 miljoner kronor, vilket innebär en marginell förbättring av rörelsemarginalen till 4,2 %.

Periodens vinst sjönk dock något till 59 miljoner kronor från 66 miljoner kronor, men Boozt lyckades förbättra sitt fria kassaflöde markant till 90 miljoner kronor, jämfört med ett negativt kassaflöde på -5 miljoner kronor under samma period förra året. Dessutom inledde bolaget ett aktieåterköpsprogram med avsikten att återköpa egna aktier för upp till 200 miljoner kronor, vilket understryker bolagets starka finansiella ställning.

Strategiska framsteg och juridiska framgångar

En viktig seger för Boozt var den norska Lagmannsrettens beslut som gav bolaget rätt i tvisten med den norska skattemyndigheten (Skatteetaten). Domen kan visserligen överklagas, men utgången är ändå en positiv utveckling för Boozt i en annars komplex juridisk miljö.

Utsikter för 2024

Boozt har justerat sina prognoser för helåret 2024 för att bättre spegla de första sex månadernas prestationer samt den fortsatt utmanande handelsmiljön. Bolaget förväntar sig nu en nettoomsättningstillväxt inom intervallet 7-11%, jämfört med tidigare prognos på 5-15%. Den justerade rörelsemarginalen förväntas nu landa inom 5,2-5,7%, något snävare än den tidigare prognosen på 5,2-6,0%.

VD-kommentar

Hermann Haraldsson, medgrundare och VD för Boozt, uttryckte tillfredsställelse över kvartalets prestationer trots den svåra marknaden:

”Marknaden för mode och livsstilsvaror är fortsatt utmanande men vi bedömer att vi fortsatt att ta marknadsandelar under kvartalet, detta tack vare att vi fortsätter att vara fokuserade och verkställer strategin att bli det ledande nordiska varuhuset. När det blev bättre väder i regionen förbättrades andra kvartalets tillväxt, och återigen är jag glad att se att vi fortfarande attraherar många nya kunder trots ett dämpat köpmönster. Under kvartalet handlade nästan 300 000 nya kunder på vår hemsida. Lönsamheten är fortsatt stabil men den gick ner något under kvartalet jämfört med föregående år. Ändå tror jag att vi är på god väg att uppnå vårt mål om att ha en justerad rörelsemarginal på 10 procent om fem år.”

Det är tydligt att Boozt, genom sin tydliga strategiska inriktning och sin förmåga att navigera i en volatil marknad, har lagt en solid grund för framtida tillväxt och lönsamhet.