Zoomability, som marknadsför ett eldrivet terrängfordon för funktionsnedsatta, klättrade med drygt 190 % vid lunchtid efter att bolaget tecknat ett avtal med en amerikansk återförsäljare.

Zoomabilitys avtal är med Livning Spinal, en huvudsakligen internetbaserad försäljare av mobilitetsprodukter för rullstolsburna personer som funnits på marknaden i nio år.

USA har varit Zoomabilitys största och viktigaste marknad sedan 2014 genom det avtal som då ingicks med välgörenhetsorganisation Independens Fund. Totalt har bolaget sålt dryga 500 Zoom Uphill i USA.

“Med våra nya samarbetspartners når vi nu den breda marknaden med nära 4 miljoner personer som är rullstolsburna. Marknaden för olika typer av rullstolar i USA var för övrigt 2,5 miljarder dollar 2018 enligt statista.com, vilket är dubbelt upp mot Europamarknaden”, skriver bolaget i ett pressmeddelande och fortsätter:

“Vi förbereder oss nu på en ökad produktionstakt för att kunna möte den ökade efterfrågan vi ser”.