Susannafalken.com är smyckesbutiken som erbjuder en unik kombination av stil och kvalitet. Bakom företaget står Susanna Falken, som har en spännande historia och en passion för smycken som sträcker sig långt tillbaka i tiden.

Ursprunget till Susanna Falken Jewelry går tillbaka till 2017, när Susanna växte upp i en familj med starka kopplingar till smyckesbranschen. Med Guldkedjan, numera Albrekts Guld, grundat av Bengt Warborn, var smyckesvärlden en naturlig del av Susannas uppväxt. Från en tidig ålder fick Susanna erfara smyckesbranschen genom olika arbetsuppgifter och uppgifter som bidrog till att forma Susannas förståelse för branschen.

Efter att ha utforskat andra områden och fått erfarenheter inom marknadsföring och nya medier på Hyper Island, tog Susanna steget in i den digitala världen och insåg vikten av att vara närvarande online. Med en personlig anledning till att starta en egen smyckesbutik blev Susanna inspirerad att erbjuda smycken av hög kvalitet som var skonsamma mot känslig hud. Detta blev grunden för Susanna Falken Jewelry och dess fokus på att erbjuda hudvänliga smycken av högsta kvalitet till kunderna.

Finanstid exclusive har fått äran att prata Susanna i veckans intervju.

Kan du berätta lite om din bakgrund och hur du kom in i smyckesbranschen?
– Jag har nog jobbat hela mitt liv för att komma ut ur smyckesbranschen. Min pappa startade Guldkedjan innan jag föddes som numera är Albrekts Guld. Mitt första jobb var att vika askar som 9-åring i butiken i Gallerian. När jag blev äldre fick jag dela ut flygblad, stå i butiken och  jobba på Vattenfestivalen. Ibland kändes det som att jag var där för att det var ett bra sätt för mina föräldrar att veta vart jag var, speciellt under sommarlovet. Efter gymnasiet läste jag marknadsföring och “nya medier” på Hyper Island som det hette på den tiden, vilket ledde till en praktik på en webbyrå i New York. Efter det kom jag hem och sa till pappa  – Ni måste finnas på nätet. Då hade de nog inte ens en webbsida med adress och telefonnummer. Long story short…Jag fick barn och jobbade några år på Idunas huvudkontor som idag äger Albrekts Guld tillsammans med andra varumärken i Sverige och Finland. Jag slutade på Iduna för att fokusera på barnen som behövde stöd med skolan och jag hemskolade ett av dem i 3 månader. Under den tiden blev jag sugen på att göra något eget men hade inte hittat en bra produkt än.

Vad var det som inspirerade dig att starta din egen smyckesbutik och varför valde du att göra det online?
– Det hänger ihop med storyn ovan. Jag har alltid varit känslig och fått utslag av att bära silversmycken, ända sedan jag fick mina första örhängen när jag var 6 år. När jag insåg att min dotter hade samma problem, men var extremt känslig, tänkte jag att nu blir det dyrt att bara köpa guldörhängen. Hon tappade bort dem varannan vecka och framför allt ville hon inte bara ha ett par. En dag stod jag på Apoteket och hittade örhängen för människor med känslig hud. Jag tänkte att detta är ju en jättebra produkt men jag vill inte köpa mina smycken tillsammans med hemorrojderskräm. För mig är smycken nått jag unnar mig, det ska kännas lyxigt och speciellt, inte sjukligt. Samtidigt så insåg jag den stunden att allt jag har gjort i livet har lett mig till detta. Min utbildning, familjens historia inom smycken och min och min dotters känsliga hud.

Vilken typ av smycken erbjuder du i din butik? Finns det något specifikt tema eller stil som du föredrar?
– Jag gillar att blanda funkiga/rockiga smycken med klassiska. Jag använder smycken för att sätta den sista touchen på min outfit och tycker att det är fint när man mixar flera stilar. Därför hittar man smycken både med klassisk design så som pärlor, stenar och hjärtan men även smycken med “funkigare” stil som rakblad, nitar och döskallar. Om man bara har nitar och döskallar så kan det bli “too much” men att blanda upp det med andra smycken tycker jag skapar en fin mix mellan edge och elegans.

Kan du dela med dig av några av dina mest populära smyckeskollektioner eller produkter och vad som gör dem speciella?
– Våra Edge Stud Armband och SFJ armband är jätte populära. De ger en lyxig bling känsla till looken samtidigt som nitarna i Edge Stud Armband coolar till det. Att blanda dessa två är jättefint. Sedan när det kommer till örhängen så är vår klassiska kollektion populär, en solitär sten, en pärla etc. Men även Fantasy med måne, blixtar och hjärtan, det är enkla designer som passar både stora och små öron.

Vilka material och tekniker använder du i tillverkningen av dina smycken? Finns det några hållbarhetsaspekter som du tar hänsyn till?
– Kort och gott kan man säga att kvalitet är nyckeln i våra smycken.Vi erbjuder framför allt hudvänliga smycken vilket betyder att vi använder kirurgiskt stål och medicinskt titan när vi tillverkar. Då vi skapar smycken som ska bäras till vardags så är kvalitet jätteviktigt. Det måste vara hållbara och praktiska. Själv är jag ganska lat och när jag tar av mig örhängen så glömmer jag att sätta på dem. Därför är det viktigt för mig att våra smycken ska hålla när jag tränar, duschar och solar. Dessa två hudvänliga material, tillsammans med PVD som är den “förgyllning” vi använder, blir våra smycken slitstarka för att klara vardagslivet med jobb, träning och föräldraskap som matlagning, tvätt och disk. Metaller är väldigt slittåliga vilket gör dem hållbara. Det finns en stark kultur och infrastruktur för återvinning av rostfritt stål – ungefär 85% av produkterna av rostfritt stål återvinns när de har nått slutet av sin livscykel. Återvinningssystemet är effektivt och enligt vår kännedom används inga giftiga material vid tillverkningen och inga skadliga kemikalier frigörs när det löses upp i naturen. I dagsläget håller vi på att se över paketeringen. Våra rosetter på askarna är tillverkade av återvunnen plast och vi vill att all övrig paketering ska vara så miljövänlig som möjligt.

Hur skiljer sig din butik och dina produkter från andra smyckesbutiker på marknaden?
– Att vi endast fokuserar på kvalitetsmetaller. De ska vara slitstarka för vardagen och skonsamma för huden. Jag vågar nog säga att vi är de enda i världen som erbjuder 3 olika typer av kategorier. Du kan välja beroende på hur känslig du är och vilket material du vill stoppa i kroppen, för det är ju faktiskt det vi gör när vi sätter på oss örhängen. Den första typen vi har är 100% titan (det är bara 0.6% som är allergiska mot titan). Dessa är tillverkade av det renaste titanet som heter ASTM F-67. Sedan har vi örhängen där vi har blandat titan ASTM F-67 och kirurgiskt stål 316L. Detta gjorde vi för att vi har en mellanväg där vi kan laborera mellan design, funktion och pris. Vi vill kunna erbjuda örhängen som kräver en utmanande tillverkningsprocess men samtidigt kan hålla bra priser. Och det tredje alternativet är enbart kirurgiskt stål. Är du jättekänslig skulle jag rekommendera att du väljer något av de örhängen i 100% titan. Om du fortfarande vill ha titan i öronen men kan tänka dig att framsidan är av kirurgiskt stål så kan du välja ur våra Titan+316L. Eller om du inte är känslig alls eller vet att stål funkar för dig så kan du ta någon av 316L serien.

Vilka utmaningar har du mött som entreprenör inom smyckesbranschen, och hur har du överkommit dem?
– Jag tror inte jag träffat en enda entreprenör som inte stött på utmaningar. För att bli entreprenör tror jag att man behöver vara ja sägare, lite naiv och har ett mind sett att allt löser sig. Lösningen behöver inte vara den man hade tänkt sig men i slutändan så kommer det bli bra.Hade jag idag vetat hur svårt det var så hade jag nog inte blivit entreprenör idag men med sagt så hade jag gjort om det alla gånger. Med andra ord, det är en erfarenhet jag inte skulle vilja vara utan. Den stora utmaningen idag är tiden, jag vill göra så mycket men dygnet har bara 24 timmar och jag behöver bli bättre på att prioritera rätt och inte fastna på små saker. En annan utmaning är att jag startade denna resa tillsammans med en partner som tidigt valde att hoppa av och det har varit en utmaning att hitta kompetensen som den personen skulle bidra med.

Vilka strategier har du använt för att marknadsföra din butik och nå ut till din målgrupp?
– Jag har provat Facebook, instagram, har stått på olika events, influencer marketing och ticktock. Jag jobbar med mailutskick och att skriva bloggtexter.

Hur har du byggt upp och upprätthålla kundrelationer och lojalitet?
– För mig är kunden det absolut viktigaste. Jag vill att alla kunder ska vara nöjda och jag tror att det är möjligt. Även fast vi är en e-handel så vill jag att mina kunder ska känna sig speciella och jag vill ge dem en personlig upplevelse och bemötande. Därför delar jag med mig av min personliga historia. Jag skriver handskrivna kort till alla ordrar och om folk ringer och vill komma förbi så är de jätte välkomna till kaffe eller vad som önskas. Inget gör mig gladare än att få ett ansikte till min kund. Nu har jag i 2 år i rad tillsammans med andra varumärken öppnat upp mitt hem/kontor och bjudit hem våra kunder till oss på en “Hemma hos christmas shopping”  Vi bor centralt i Stockholm så det är lätt för människor att ta sig till oss om man är i stan. Som jag sa tidigare så löser sig allt till slut och det är något som jag även applicerar på min relation till kund. Det viktigaste är att de är nöjda och om något mot förmodan skulle hända med ett smycke så ger vi livstids garanti. Det finns värre problem i livet än smycken att lösa. Smycken ska bara vara roligt, enkelt och lyxigt.

Kan du dela med dig av några spännande framgångshistorier eller minnesvärda ögonblick som du har upplevt under din resa som entreprenör inom smyckesbranschen?
– Absolut! Min pappa har varit med mig som en mentor, gett mig tips och råd och han har följt med på några resor till Asien. I början när jag letade leverantörer sökte jag med ljus och lykta över hela världen. Jag ville åka till alla mässor och jag frågade pappa om en mässa i Indien och han sa att han inte trodde att jag skulle hitta så mycket där. Men envis som jag är bokade jag ett flyg, tog vaccin och satte mig på planet själv. När jag väl kom fram tidigt på morgonen var det bara att snabbt checka in för att sedan bege sig till mässan som låg en bit bort från hotellet. När jag kom fram såg det ut som ett övergivet gammalt tåg garage som man hade lagt en röd matta i och ställt upp montrar och ljussatt. Skulle man titta bakom kulissen skulle man nog ha hittat döda råttor och allt möjligt skit. Inget fel med det i och för sig, tänkte jag..man gör vad man kan av det man har. Men efter att ha gått runt i en kvart insåg jag att det lilla som passade mitt varumärke var producerat i Kina och dit skulle jag om 2 veckor. Dessutom så hade alla jag kände som hade varit i Indien skrämt upp mig att jag kommer bli supersjuk – du kan inte äta och dricka något, och du måste hålla dig på hotellet annars kommer du bli sjuk i flera dagar. Så jag tog en taxi tillbaka till hotellet. På vägen åker jag förbi en tuk tuk med två män med varsin get i knät, typ på väg till jobbet. Det kändes som om jag hade missat dagens memmo, Take your goat to work day. När jag kom tillbaka till hotellet packade jag ihop snabbt och åkte hem. Jag tänkte att det jag säger till mina barn borde jag göra själv…Man ska lyssna på sina föräldrar.

Hur ser du på trender inom smyckesdesign? Finns det några specifika trender som du tror kommer att bli populära framöver?
– Jag tror på personliga smycken där kunder får själva vara med och göra sitt smycke unikt. Man skapar sitt halsband eller armband med olika berlocker och där man kan få sitt namn graverat eller kanske en fras man gillar. Traditionellt så har guld och silver varit de mest populära metallerna men jag tror starkt på att kunder idag blir mer medvetna och söker sig till andra metaller för dess kvalitet och hållbarhet så som stål och titans egenskaper medför. Jag tror att framtida generationer inte kommer att lägga lika stor vikt på status när det kommer till metaller utan det blir mer varumärket man köper. Man kanske har några “dyra” smycken av guld som man blandar med annat.

Vilka råd skulle du ge till någon som överväger att starta en egen smyckes verksamhet eller e-handelsbutik?
– Börja smått med ett fåtal produkter och ett litet lager. Bygg en butik själv på Shopify. Även om du inte är tekniskt lagd så klarar du det. Det finns så många fina teman man kan använda. Det du gör är att stoppa in färg, bild och typsnitt. Lägg inte för mycket tid på butiken, det kan du ändra med tiden. Fokusera istället på att nå ut till kunder för att se om din produkt funkar.Du kan enkelt hitta duktiga och kompetenta människor utomlands via olika freelancer plattformar. Om du behöver hjälp med fotografering, retuschering, video etc… Det funkar jättebra.

– Lär dig grunderna i paid marketing i den kanal du har din målgrupp. Finns de på FB/insta/tiktok eller är det google etc. Lär dig hur detta funkar, du behöver inte bli en expert men du behöver lära dig tillräckligt för att bli en bra beställare. Det finns så många som säger att det kan saker men faktiskt inte kan ett skvatt. Men det är väl egentligen grunden i alla bitarna, att man lär sig så pass mycket inom de olika områdena så att man vet vad man köper av andra.