Idag släpper den svenska videoplattformen, VOYD, upp även för privatpersoner.
Det innebär att alla videokreatörer, stora som små, får möjlighet att kunna ta betalt för sitt innehåll och därmed leva på sitt content på ett helt nytt sätt.
– Det känns jätteroligt att äntligen kunna erbjuda alla sorters kreatörer en digital scen, särskilt eftersom efterfrågan har varit så stor, säger Frida Sendelbach, Chief Sales Officer på VOYD.

I över ett år har VOYD arbetat för att kunna erbjuda sina tjänster till privatpersoner – och nu är de äntligen i mål. Från den 11 februari kommer alla privatpersoner i Sverige kunna skapa en egen streamingtjänst och ta betalt för sitt videoinnehåll via VOYD. Tidigare har kreatörerna behövt ha ett registrerat företag eller använda sig av frilansföretag för att kunna använda plattformen, men nu öppnar VOYD upp för alla. Detta innebär en smidigare registreringsprocess eftersom kreatören på egen hand får deklarera sin inkomst till skatteverket efter mottagna betalningar, som betalas ut månadsvis till sitt bankkonto.
– Vi vill att det ska gå snabbt och enkelt för alla som vill använda och ta betalt via vår plattform. Idag är det redan många som är vana vid att deklarera och skatta eftersom det är samma rutin på de flesta andra plattformarna, säger Frida Sendelbach och fortsätter:
– Den vanligaste inkomstkällan för kreatörer, om de kommit upp till en viss mängd följare, är samarbeten med varumärken eller att de får en del av intäkterna från annonsdrivna plattformar. Nu kommer de att kunna tjäna pengar på sitt eget material och utveckla ett eget varumärke utan att behöva göra plats för andra annonsörer, säger Frida Sendelbach

 

VOYD:s vison är att fler ska kunna leva på sitt skapande. Därför släpps nu plattformen upp så att vem som helst ska kunna sälja video utan att behöva ha ett företag eller använda något frilansföretag.

 

En digital plattform för alla
När pandemin har begränsat möjligheten att arrangera och delta på fysiska evenemang har många kreatörer vänt sig till VOYD. Genom den digitala plattformen går det att skapa en kanal och antingen sälja video live eller on-demand. Kreatören bestämmer själv sitt biljettpris, eller låter köparen välja vad de kan betala, och får därefter 80 procent av intäkterna.
Nu är VOYD:s förhoppning att alla som vill nå ut med sitt videoinnehåll, oavsett storlek, ska komplettera med deras digitala plattform för att kunna skapa, eller öka, sin intäkt.

– Vi hoppas att fler kommer känna att det är värt att testa eftersom det varken kräver särskilt mycket tid eller kostar pengar. Vår dröm är att alla, från den stora influencern med hundratusentals följare till barnet som vill spara ihop till en ny cykel genom att sälja en inspelad dans till farmor och farfar, ska känna att vi är en lösning för dem. Hos oss kan alla tjäna pengar direkt – oavsett om man är en stor eller liten kreatör, avslutar Frida Sendelbach.