För första gången är det fler svenska konsumenter som föredrar att använda mobiltelefonen istället för datorn när det är dags att göra inköp på nätet, visar en ny undersökning från Klarna.

Idag föredrar en majoritet av svenskarna att handla på nätet före i fysisk butik och fram till nu har datorn varit det hjälpmedel som de flesta helst använder för att göra sina inköp. Samtidigt har mobiltelefoner och tablets sakta men säkert tagit mer av datorns skärmtid, och de senaste månaderna noteras ett trendbrott.

I den senaste upplagan av Klarnas Shopping Pulse presenteras undersökningsresultat från andra kvartalet 2023, med ett riksrepresentativt urval av svenska konsumenter. För första gången går nu mobilen om datorn på frågan om vilken enhet du föredrar att använda för att shoppa på nätet.

En majoritet (51 %) har mobilen som förstahandsval, före dator (40%) och tablet (8%). En tydlig förändring från första kvartalet i år, då datorn hade 45 procent och mobilen 43 procent. Så sent som för två år sedan fick datorn hela 60 procent och mobilen 29 procent.

“Det är naturligt att detta skifte sker. Sedan 2021 har vi sett en tydlig trend där preferensen för mobilen ökat på bekostnad av datorn. Våra smartphones blir kraftfullare hela tiden samtidigt som tillgången på mobiloptimerade nätbutiker och appar som erbjuder en smidig och sömlös shoppingupplevelse ökar,” säger Karin Haglund, konsumentbeteendexpert på Klarna.

Mer än åtta av tio ägnar sig åt webrooming

En annan aspekt av den digitala revolutionen är att shoppingsresan börjar online, även när vi handlar i fysisk butik. 86 procent av svenskarna ägnar sig nämligen åt så kallad webrooming, som innebär att man börjar att söka information om en produkt på nätet, innan köpet sker i fysisk butik. Av dessa gör en av fyra (23%) alltid research online innan de besöker fysiska butiker.

Mer från undersökningen:

Här börjar shoppingresan för svenska konsumenter
Sökmotor (tex Google) 47%
Nätbutik 42%
Fysisk butik 35%
Browsa hemsidor eller appar 35%
Prisjämförelsetjänst 29%
Prata med familj, vänner & bekanta 18%
Sociala medier 14%
Marknadsplats online 10%
Fysiska tidsskrifter och media 5%

 

Detta shoppar vi online på månadsbasis
Kläder och skor 45%
Apoteksvaror 45%
Skönhet 36%
Elektronik 29%
Underhållning 28%
Matvaror 24%
Hobby, sport & fritid 23%
Barnprodukter 19%
Bildelar och tillbehör 18%
Smycken och accessoarer 16%
Hem och trädgård 15%
Erotik och sexleksaker 12%

 

Så föredrar svenskarna att shoppa på nätet
  Q2 2023 Q1 2023 Q2 2022 Q2 2021
Mobil 51% 43% 42% 29%
Dator 40% 45% 46% 60%