Kommunikationstjänstebolaget Sinch publicerade tidigare under morgonen sin delårsrapport som låg helt i linje med den tidigare omvända vinstvarningen. Det finansiella resultatet tyder på att bolaget gör framsteg både kring vinst och omsättning. Jämfört med det andra kvartalet ökade marginalerna samt tillväxten i både omsättning och bruttoresultat, det skriver Sinchs tillförordnade vd Johan Hedberg i rapporten för det tredje kvartalet.

Under det tredje kvartalet ökade nettoomsättningen med 83 procent till 7 196 MSEK (3 938). Bruttoresultatet ökade med 164 procent 2 361 MSEK (896). Ebitda ökade med 416 procent till 808 MSEK (157). Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -4 765 MSEK (266) och påverkades negative av en icke kassaflödespåverkande nedskrivning av Goodwill på 5 000 MSEK, något som kommunicerades i samband med den omvända vinstvarningen. Den stora nedskrivningen av Goodwill avser Pathwire, ett företag som förvärvades av Sinch ifjol.

Under juli lämnade tidigare vd:n Oscar Werner, styrelsen utsåg därefter Johan Hedberg, en av medgrundarna till tillförordnad vd och processen för att rekrytera en ny vd är påbörjad.

Under det tredje kvartalet har Sinch sett en försämrad makromiljö med ökad inflation och prispress, vilket har en viss negativ påverkan på bruttomarginalen inom Meddelandetjänster, inte minst i Brasilien, uppger bolaget.

“Vi måste fortfarande leverera på vårt kostnadsreduktionsprogram och vara beredda ifall det tuffare marknadsklimatet påverkar oss framöver”, skriver han.

Kostnadsreduktionsprogrammet, som annonserades i samband med halvårsrapporten, ska nå bruttobesparingar på 300 miljoner kronor.

“Vi förväntar oss att se resultat från dessa initiativ från början av 2023, men det är positivt att kostnadsbasen stabiliserats redan nu i det tredje kvartalet”, skriver Johan Hedberg.

En del i detta arbete har varit att omorganisera verksamhetsområdet Applikationer där Sinch har identifierat synergier inom produktutveckling, förenklat sin sälj- och marknadsmodell samt minskat overheadkostnaderna, enligt Johan Hedberg.

Han framhåller också att Sinch organiskt ser en “klar förbättring” jämfört med andra kvartalet, då bolaget under tredje kvartalet nådde en 13-procentig organisk försäljningstillväxt och ett 8 procent högre organiskt bruttoresultat.

“Detsamma gäller våra proformasiffror där alla förvärv inkluderas i samtliga perioder: proforma omsättningstillväxt i lokal valuta är 10 procent och bruttoresultatet är 6 procent högre än i tredje kvartalet 2021”, skriver Johan Hedberg.