Igår stod det klart vilka de nya storägarna är i det krisdrabbade flygbolaget. Till det meddelades även att SAS-aktien kommer att avnoteras, något som får aktien att rasa. På onsdagen kollapsar aktiekursen med 79 procent (klockan 10:00). Kursraset drabbar cirka 255 000 småsparare, av dessa är cirka 137 000 aktieägare svenskar, enligt flygbolaget.

Den 12 september uppgick den totala synliga blankningspositionen till 5,85 procent, enligt Finansinspketionens blankningsregister.

Under gårdagen avslöjades det vinnande budet i samband med den senaste kapitalanskaffningsprocess. Genom ett pressmeddelande uppgav SAS att budet presenterat av Castlelake, Air France-KLM och Lind Invest tillsammans med den danska staten är det vinnande budet.

Transaktionsstruktur

  • Castlelake innehar cirka 32,0 % av aktierna och 55,1 % av de konvertibla skuldebreven,
  • Den danska staten innehar cirka 25,8 % av aktierna och 29,9 % av de konvertibla skuldebreven,
  • Air France-KLM innehar cirka 19,9 % av aktierna och 5,0 % av de konvertibla skuldebreven,
  • Lind Invest innehar cirka 8,6 % av aktierna och 10,0 % av de konvertibla skuldebreven, och
  • De återstående cirka 13,6 % av aktierna med största sannolikhet kommer att fördelas mellan och innehas av vissa borgenärer som kan komma att erhålla ersättning i aktier.

Total investering om cirka 13 miljarder svenska kronor

Den totala investeringen uppgår till 12,93 miljarder svenska kronor. Denna summa inkluderar en emission av nya, icke-noterade aktier till ett värde av 5,23 miljarder kronor och konvertibla skuldebrev på 7,7 miljarder kronor. Utöver detta har Castlelake erbjudit ett lån på 5,5 miljarder kronor för att refinansiera SAS:s befintliga DIP-lånen (debtor-in-possession).

Som en viktig del av denna affär kommer SAS att säga farväl till flygalliansen Star Alliance och istället ansluta sig till Skyteam Alliance. Air France-KLM är medgrundare av denna allians, vilket kommer att föra SAS närmare internationella samarbeten och möjligheter.

Kapitalanskaffningen är en del av SAS:s strategi för att slutföra sin chapter 11-process i USA. Bolaget strävar efter att få godkännande för rekonstruktionen från en amerikansk domstol vid årsskiftet.

”Detta är ett betydande framsteg i vår transformationsplan, SAS FORWARD. Vi har genomfört en omfattande, konkurrensutsatt och noggrant utvärderad kapitalanskaffningsprocess, och vi är övertygade om att vi har valt det bud som är mest fördelaktigt för SAS, dess borgenärer och andra intressenter”, Carsten Dilling, styrelseordförande i SAS.

Dilling fortsätter:

”Att säkra nytt kapital är en av de viktigaste delarna av SAS FORWARD-planen och kommer att medföra en stark finansiell grund för att driva vårt flygbolag framåt och underlätta slutförandet av chapter 11-processen i USA. Samtidigt som det fortfarande finns arbete kvar att utföra är jag glad över att se de stora framsteg vi gör för att bli ett konkurrenskraftigt och finansiellt starkt företag.”

I pressmeddelandet betonade flygbolaget att de planerar att upprätthålla sin verksamhet och fortsätta erbjuda sina tjänster som vanligt under genomförandet av transaktionen. Det är också troligt att SAS AB, moderbolaget i SAS-koncernen, kommer att ansöka om företagsrekonstruktion i Sverige under nästkommande år.

”Som ett resultat av denna process förväntas samtliga av SAS AB:s stamaktier och noterade kommersiella hybridobligationer bli inlösta, indragna och avnoterade (för närvarande förväntat att ske under andra kvartalet 2024). Därmed förväntas det inte finnas något värde kvar för befintliga aktieägare i SAS AB och ersättningen till innehavarna av kommersiella hybridobligationer förväntas vara förhållandevis liten”, skriver bolaget i pressmeddelandet.