För drygt en vecka sedan lanserade Salesforce tjänsten Einstein GPT, en generativ AI tjänst för CRM och utveckling av kundrelationer. Med en rekordstor investering på 2,5 miljarder kronor vill bolaget nu stärka sin position inom artificiell intelligens. 

Satsningen ska främja ansvarsfull utveckling och spridning av AI. Och ge startups som jobbar med ansvarsfull – eller så kallad etisk AI – bättre förutsättningar för utveckling av tjänster. Det är bolagets investeringsarm Salesforce Venture som står för rekordinvesteringen.

”När man tar den här typen av teknik till marknaden är det viktigt att man gör det ansvarsfullt och inkluderande. Vi får inte tumma på det. Vi måste istället hjälpa till och vägleda hur tekniken kan och bör användas”, skriver Kathy Baxter, expert på Salesforce inom etisk AI, i ett blogginlägg.

Fonden kommer initialt investera i fyra AI bolag: Anthropic – som fokuserar på att utveckla AI-system och språkmodeller för ansvarsfull AI-användning. Cohere, en kanadensisk startup som också jobbar med en AI-baserad språkmodell, och vars nisch är att göra tekniken tillgänglig brett till företag i olika branscher. Heart AI som jobbar med AI-teknik som ska förstå användarnas sociala nätverk samt You.com – en slags hybrid mellan traditionell sökmotor och ChatGPT-liknande teknik. Där man kan skriva in en sökfråga och få ett sammanfattat svar med tydliga källhänvisningar till svaren.