Vendre uppmärksammades under 2021 som ett av Sveriges snabbast växande bolag efter att ha dubblat sin omsättning de senaste fyra åren. Kort därefter tilldelades de även certifieringen som en av Sveriges bästa arbetsplatser från undersökningen “Great place to work”. 2022 har Vendres omsättning ökat med ytterligare 40 %. Till grund för framgångarna ligger ett enormt medarbetarengagemang och en tydlig vision om hur en hälsosam arbetsplats ska se ut. 

Vendre har gjort en fantastisk tillväxtresa samtidigt som de värnar om medarbetarnas mående och engagemang. Satsningarna som gjordes under pandemin bidrog till en stark tillväxtökning som har hållit i sig, 2022 har omsättningen ökat med ytterligare 40 %.

Det är siffror som Vendres vd Karl Kihlbom menar är ett resultat av nöjda medarbetare och en arbetsplats där engagemang och tillhörighet hos de anställda prioriteras. Att tillväxt och nöjda medarbetare går hand i hand är han övertygad om.

“Har man medarbetare som får utvecklas och ge sin input till verksamheten så tror jag att ett växande bolag blir en naturlig följd”, säger Karl Kihlbom, vd på Vendre.

Engagemanget hos medarbetarna bottnar i en genuin tro på varje enskild medarbetares förmågor där friheten att styra så mycket som möjligt inom ramen för sitt område prioriteras. Teamet kommer alltid först, och att nå certifieringen “A great place to work” menar Karl helt och hållet är en laginsats.

“Det är hundra procent medarbetarnas förtjänst. Vi har fokuserat på att människor hos oss ska må bra och utvecklas, inte att vi ska nå certifieringen. Men det är kanske hela anledningen till att vi fick certifieringen. Teamet kommer före allt annat. “

Till grund för Vendres framgångar finns också ett genuint fokus på kundens behov. Målet är att Vendres produkt ska svara mot vad kunden behöver för att kunna skala upp sin affär. Att bolag vill synas utöver sina säljinsatser är viktigt i tuffare tider, vilket Vendre märker av idag. Etablerade e-handlare ökar takten i sin digitaliseringsresa samtidigt som bolag som ännu inte fått igång sin e-handel är redo att växla upp. För att fortsätta leverera en bra produkt som motsvarar vad dagens e-handlare efterfrågar ser Vendre fram emot att fortsätta växa, både inom teamet och på kundsidan.

“Målet är att leverera en fantastisk produkt för kunderna och skapa skillnad för dem. Möjligheten att bidra till deras tillväxtresa är otroligt häftig och för att vi ska kunna göra det behöver vi bli större”, avslutar Karl Kihlbom, vd på Vendre.

Finanstid har tidigare skrivit om när Vendre tilldelades utmärkelsen DI Gasell – Läs mer här!