Genomsnittssvensken handlade för 794 kronor under Black Friday och Cyber Monday. Kläder är den populäraste produktkategorin och vi blir allt mer villiga att köpa mat och dryck online. Därtill så ökade antalet svenskar som handlade från butiker på Shopifys med nästan 54,6 procent jämfört med förra året. Detta enligt data från Shopify baserad på svenskarnas köpbeteenden på plattformen under årets upplaga av rean.

Trots inflation och framtidsoro handlade svenskarna flitigt under Black Friday och Cyber Monday. Köpfesten toppade under fredagen runt klockan 21:00, och i genomsnitt handlade varje kund för 794 kronor. Detta kan jämföras med världsgenomsnittet på $102 ($104,8 vid oförändrad valuta).

De populäraste produkterna i år var kläder och accessoarer, tätt följt av hälso- och skönhetsprodukter samt hem- och trädgårdsvaror. Intressant är att den fjärde populäraste produktkategorin nu är mat och dryck.

–  Årets Black Friday och Cyber Monday blev mycket lyckad för våra handlare Sverige. Svenska konsumenter handlar gärna lokalt och stöttar därmed oberoende butiker. Tittar vi globalt så såg vi rekordförsäljning på vår plattform. Vilket är ytterligare ett exempel på hur företag idag lyckas med sitt varumärkesbyggande genom att skapa lojala kundkretsar med hjälp av våra lösningar. En utveckling som verkligen glädjer mig, säger Susanne Holmsäter, nordisk chef på Shopify. 

Handel via mobiltelefonen är överlägset populärast, bara en av fyra använde en dator under årets köpfest. Resterande tre av fyra handlade genom mobilen. 

De fem städer där det sker mest handel under reahelgen är Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Västerås.

Även utländska konsumenter besöker den svenska Black Friday och Cyber Monday-rean. Hela 42 procent av alla köp som genomfördes från svenska handlare på Shopifys plattform var internationella. De länder som flest utländska besökare befann sig i var USA, följt av Storbritannien och Tyskland. 

I en konsumentundersökning gjord tidigare i år av Shopify sade sig fler än tre fjärdedelar av de tillfrågade svenskarna att de har dragit ner på sin konsumtion på grund av det osäkra ekonomiska läget. Samtidigt var en klar majoritet (68 procent) villiga att betala mer för hållbara produkter och 78 procent att de i stället för att köpa den billigaste varan hellre betalar mer för kvalitetsprodukter som håller över tid.

– Det glädjer oss att se att fler och fler svenska konsumenter prioriterar kvalitet och hållbarhet över snabb konsumtion. Vi ser ett starkt ökat intresse för just kvalitet bland våra kunder som söker sig till oss för att hitta outdoorkläder anpassade för kvinnor. Tittar vi på Black Friday så ser vi tydligt att det är startskottet för julhandeln där kunder är beredda investera i hållbarhet och kvalitetsprodukter, även om det inte alltid är på rea, säger Maria Paulsson Rönnbäck grundare och marknadschef på det svenska outdoorklädmärket Astrid Wild.

Globalt handlades det för omkring 7,5 miljarder amerikanska dollar under årets upplaga av Black Friday och Cyber Monday på Shopifys plattform. Något som är en ökning med 19 procent jämfört med 2021 (21 procent vid oförändrad valuta). När försäljningen var som störst såldes det varor för 3,5 miljoner amerikanska dollar per minut. USA stod för den största försäljningen tätt följt av Storbritannien, Kanada och Australien.