Ansvarslöshet, dålig samarbetsförmåga och att inte vara hjälpsam. En ny undersökning från Blocket Jobb visar vilka egenskaper svenskarna stör sig mest på hos sina kollegor.

Restriktionerna har lyfts och många har börjat lämna hemmakontoret för att gå tillbaka till arbetsplatsen igen, och med det väntar inte bara mysiga fikapauser och lunchsällskap utan också irriterande kollegor.

I en färsk undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Blocket ställdes frågan vilket beteende vi stör oss allra mest på hos våra kollegor. Att inte ta ansvar toppar listan, hela 41 procent svarade att det är den egenskap de irriterar sig mest på. På andra plats kom dålig samarbetsförmåga och på tredje plats bristande hjälpsamhet.

Men kollegorna retar inte bara gallfeber på oss, bra kollegor är också en sak som är riktigt viktig för hur bra vi trivs på jobbet och som får oss att vilja stanna på en arbetsplats.

I undersökningen tillfrågades personer som svarat att de inte ville byta jobb under det kommande året om varför. Av dem svarade nästan 40 procent att det var på grund av att de trivs med sina kollegor. Bara att trivas med sina arbetsuppgifter hamnar högre upp på listan. Nästan hälften, 47 procent, svarar att skälet till att de inte vill byta jobb är att de trivs med sina arbetsuppgifter.

– Undersökningen visar att kollegorna är superviktiga för att vi ska trivas på en arbetsplats och vilja stanna. Som arbetsgivare finns det med andra ord all anledning att satsa rejält på att få samarbetet mellan kollegor att funka och att skapa bra stämning i arbetsgruppen, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.

Om undersökningen
Totalt genomfördes 1 000 intervjuer bland tjänstemän via Kantar Publics riksrepresentativa webbpanel, Sifopanelen. Undersökningen genomfördes 2-8 februari 2022.

10 i topp – det här stör vi oss mest på hos våra kollegor

  1. Att man inte tar ansvar, 41 procent
  2. Dålig samarbetsförmåga, 32 procent
  3. Att man inte är hjälpsam, 26 procent
  4. För långa möten, 21 procent
  5. Bli inbjuden till möten som inte är relevanta, 19 procent
  6. Högljudda telefonsamtal, 13 procent
  7. Avbryter/låter inte andra komma till tals, 12 procent
  8. Annat, 11 procent
  9. Att personen inte kommer i tid, 11 procent
  10. Inte hålla deadlines, 10 procent