I Sverige har matpriserna genomgått en ovanligt lång period av uppgångar sedan slutet av 2021, vilket har lett till att livsmedel nu är nästan 26 procent dyrare än i november 2021. Detta framgår av nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB). De varugrupper som visat störst prisökningar inkluderar kaffe, te, kakao, fisk samt oljor och fetter.
Efter en ihållande period av prisökningar fram till april i år, noterades för första gången en minskning av de genomsnittliga livsmedelspriserna. Från december 2021 till mars 2023 hade priserna på livsmedel stigit med i genomsnitt 1,5 procent per månad, vilket summerar till en total ökning på 26,8 procent över 16 månader. Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB, understryker att prisökningen är betydande jämfört med de milda 1,8 procents ökning som skedde från november 2019 till november 2021.
Sedan våren 2023 har prisutvecklingen varierat, men generellt sett stabiliserats. I oktober var livsmedelspriserna 25,9 procent högre än i november 2021, en nivå som enligt Mårtensson sattes under de 16 månader då priserna konsekvent steg.
Vidare har matpriserna stigit mer än den allmänna prisnivån för varor och tjänster i Sverige. Enligt SCB:s Konsumentprisindex (KPI), som mäter inflationen, har den genomsnittliga prisnivån ökat med 17,5 procent sedan november 2021. Inom livsmedel och alkoholfria drycker har nästan alla varugrupper ökat mer än så, med undantag för mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice, som stigit med 15,8 procent.
Bland de varugrupper som ökat mest märks kaffe, te och kakao, med en prisökning på 34 procent sedan november 2021. Fisk följer strax efter med en ökning på 33,5 procent. Enligt SCB har alla produkter inom kategorin livsmedel och alkoholfria drycker blivit dyrare jämfört med november 2021. Exempelvis har apelsiner och tomater ökat mest i pris, med nästan 89 respektive 80 procent. I motsatt ände av skalan finns vindruvor och djupfryst frukt och bär, som endast stigit med cirka 4 procent.
Prisutveckling november 2021–oktober 2023
Varugrupp | Utveckling (%) |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 24,0 |
Kött | 22,2 |
Fisk | 33,5 |
Mjölk, ost och ägg | 26,2 |
Oljor och fetter | 32,3 |
Frukt | 26,8 |
Grönsaker | 30,7 |
Sötsaker och glass | 24,1 |
Övriga livsmedel | 24,7 |
Kaffe, te och kakao | 34,0 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice | 15,8 |
Livsmedel | 25,9 |
Alkoholfria drycker | 19,5 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 25,2 |
KPI totalt | 17,5 |
Produkterna som ökade mest respektive minst i pris mellan november 2021 och oktober 2023
Produkt | Prisförändring (%) |
Apelsiner | 88,7 |
Tomater | 79,8 |
Vitkål | 72,7 |
Gul lök | 68,8 |
Paprika | 61,0 |
Purjolök | 60,8 |
Djupfryst fisk | 56,9 |
Socker | 53,1 |
Småcitrus | 50,7 |
Mat-, stek- och grilloljor | 45,3 |
[…] | […] |
Gryn | 14,7 |
Slanggurka | 13,5 |
Kiwi, ananas m.m. | 12,4 |
Honung | 10,7 |
Salladskål | 10,7 |
Vetebröd | 10,0 |
Blomkål | 7,2 |
Sallad | 6,4 |
Djupfryst frukt och bär | 4,2 |
Vindruvor | 4,1 |