Den kinesiska elbilstillverkaren NIO hoppas kunna fortsätta att vara bland de ledande varumärkena genom att bland annat tillhandahålla långvarigt inbyggt ytskydd med Polygiene BioMasterTM antimikrobiell teknologi, när deras bilar lämnar produktionslinan.
Polygiene BioMaster hämmar tillväxt av mikroorganismer på ytor, vilket håller bilens interiör fräsch och mer hygienisk mellan rengöringar. Ytskyddet är aktivt dygnet runt under hela fordonets livstid, och kan appliceras på nästan vilket underlag som helst utan att påverka slutproduktens prestanda.
Sedan pandemins början finns en ökad medvetenhet om vikten av att hålla ytor fria från mikroorganismer, så det är ingen överraskning att bilägare är bland de som är mest angelägna om att se till att bilens interiör är så ren och fri från mikroorganismer som det bara är möjligt.
Bilinteriörer rengörs i allmänhet mer sällan än andra ytor och områden i vårt dagliga liv. En nyligen genomförd studie visade att vissa ställen i de flesta moderna bilar, som mugghållare, säkerhetsbälten och instrumentbrädans knappar, är potentiella hotspots för bakterier. Testade ytor hade mellan 100-200 enskilda bakterietyper och på de mest förorenade ytorna hittade man mellan 2 000 och 4 000 bakterier per prov*.
Inledningsvis har man framgångsrikt förstärkt ytorna på NIO Haptex säten med Polygiene BioMaster-behandling. Man utvidgar nu och testar behandlingen vid andra potentiella bakteriehärdar, som handtag och ratt.
Biltillverkaren, med huvudkontor i Shanghai, har specialiserat sig på att designa och utveckla förarlösa elfordon. Varumärket NIO anses vara en av de mest framgångsrika pionjärerna inom elbilar och vissa branschexperter förutspår att de snart kommer att ses som en global ledare tillsammans med varumärken som Tesla.
NIO ET7, deras första sedan, kommer att vara en av de första modellerna som innehåller Polygiene BioMaster-teknologi, en direkt Tesla Model S-rival, där den mest kraftfulla versionen har ett enormt 150 kWh batteripaket. I tillägg har ET7 en kombinerad 641bhp från sin dubbla e-motors drivlina och det tar 3,9 sekunder att gå från 0-62mph.
Dahai Meng, Head of Environmental & Material på NIO säger: “För att ge våra användare en trevligare, mer hygienisk och bekväm körupplevelse använder ET7 antimikrobiella tillsatser av silverjoner på våra PU-lädersäten. Polygiene BioMaster-teknologin är ’the silver lining’ som kommer att hjälpa NIO att ta ledningen i framtiden”.
”Det här är ett genombrott i transportkategorin som vi nu satsar stort på. Personbilar är ett mycket intressant område med stor tillväxtpotential, och att börja samarbeta med en av framtidens mest innovativa bilar är en viktig milstolpe för oss”, säger Ulrika Björk, VD Polygiene.
För mer information se NIO:s hemsida.
*Professor John Ward – The department of Biochemical Engineering at University College I London.