Idag meddelar den svenskgrundade marknadsplatsen Panprices att företaget tar in nära 6 miljoner kronor i en första investeringsrunda. Marknadsplatsen, som lanserades 2019, erbjuder konsumenter trygg och säker e-handel från över 8000 europeiska handlare. Det nya kapitaltillskottet gör det nu möjligt för Panprices att rulla ut tjänsten i fler länder, där målet är att lansera marknadsplatsen i ytterligare en nordisk marknad under 2021. Vidare ska företaget skala upp verksamheten genom att investera i ytterligare produktutveckling och anställa fler till teamet. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Den digitala handeln har ökat explosionsartat under året, vilket både har lyft och aktualiserat vårt erbjudande. Bara under oktober månad tredubblade vi vårt redan högt uppsatta försäljningsmål och vi ser en stark fortsatt efterfrågan för en marknadsplats som erbjuder friktionsfri handel inom Europa, säger Tom Dickson, VD och en av fyra grundare av Panprices.

Panprices säljer idag produkter för drygt en halv miljon i månaden och har sedan augusti i år haft en tresiffrig tillväxttakt. Nu är målsättningen att öka tillväxttakten och vända till lönsamhet i Sverige under nästa år. Marknadsplatsen tillhandahåller över 10 miljoner produkter och idag är det framförallt dyrare produktkategorier, såsom mobiltelefoner, hörlurar och kamerautrustning som säljs mest via Panprices. Ett genomsnittsköp via sajten ligger idag på över 10 000 kronor per produkt.

– Den gränsöverskridande e-handeln inom Europa förväntas öka med hela 50 procent redan till år 2022 och vi har en unik position för att facilitera en ökad europeisk e-handel. Idag köper våra kunder framförallt produkter som inte finns tillgängliga i Sverige så som den nya Google Pixel telefonen eller produkter där det finns tusenlappar att spara, fortsätter Tom Dickson.

Investeringsrundan om 5,7 miljoner kronor har letts av Johan Hernmarck via sitt investmentbolag Provider Investment, tidigare investerare i bland annat Tradera, Payson, Yubico och DoubleClick, David Brudö, medgrundare av Fyndiq, Fredrik Cardelius och Propel Capital. Johan Hernmark ser stor potential för bolaget framåt.

– Panprices har varit på min radar ett tag tack vare deras värdeskapande erbjudande mot såväl konsument som mot e-handlare. När vi går mot en allt mer digitaliserad värld ser jag stor potential i en marknadsplats som gör e-handel över landsgränserna både smidigt och tryggt. Panprices har på kort tid attraherat ett starkt kundsegment och jag ser mycket fram emot att följa bolaget i deras nästa tillväxtfas, säger Johan Hernmarck grundare av Provider Investment.