Det blir allt mer populärt att betala med mobilen och det är unga konsumenter som driver utvecklingen framåt. Klarnas nya undersökning visar att varannan svensk i åldern 18–24 år helst betalar med mobilen i fysiska butiker. Att kunna göra köp med biometriska autentiseringar, som ansiktsigenkänning eller ett fingeravtryck, är också mer efterfrågat av unga än genomsnittet.

Hur vi väljer att betala är på väg att förändras. Även om majoriteten av svenskarna fortfarande föredrar att betala med ett traditionellt plastkort i den fysiska butikshandeln pågår det parallellt en snabb digitalisering på betalmarknaden, detta visar Klarnas senaste Money Management Pulse-rapport. 

Senaste året har andelen konsumenter som föredrar att betala med mobilen i fysiska butiker ökat med 6 procent. Under samma tidsperiod har andelen som föredrar att betala med fysiska kort minskat med 7 procent och mängden kontanter i svenskarnas plånböcker har minskat med 11 procent.

Och precis som med många andra stora samhällsskiften är det unga personer som visar vägen genom att anamma nya användarbeteenden. Till exempel visar undersökningen att:

  • Varannan svensk (51 procent) i åldern 18–24 år föredrar att betala med mobilen i fysiska butiker. Det är den högsta siffran i Norden efter Danmark (58 procent). I åldern 25 till 40 år är det 38 procent som föredrar att betala med mobilen, bland personer i åldern 41-56 år är det 33 procent och i åldersgruppen 57-75 är det 13 procent.
  • Var fjärde person (27 procent) i åldern 18-24 år föredrar att betala med betalkort i fysiska butiker.
  • 7 procent av respondenterna i åldern 18-24 år föredrar att betala med sin smartklocka.
  • 5 procent av de unga vill kunna betala med hjälp av biometri (såsom via fingeravtryck eller ansiktsigenkänning).

Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, om de nya siffrorna:

– Betalmarknaden digitaliseras snabbt, vilket blev extra tydligt under pandemin. Att kunna betala via mobilen i fysiska butiker ökar i popularitet på bekostnad av betalmetoder som plastkort och kontanter. Det här är en utveckling där unga konsumenter är drivande. När de shoppar förväntar de sig betalmetoder som är enkla och smidiga.

Allt fler utför sina banktjänster via mobilen

Mobilen spelar en viktig roll på flera områden. Klarnas undersökning visar att 7 av 10 svenskar gör sina bankärenden i mobilen. Även här är unga överrepresenterade. 3 av 4 personer i åldern 18-24 år föredrar att utföra banktjänster i mobilen.

Bland hela befolkningen har andelen som utför sina banktjänster mobilt ökat med 8 procent. Samtidigt föredrar fortfarande var fjärde svensk att betala sina räkningar via datorn, vilket är en minskning med 20 procent det senaste året.

– Vi lever en allt större del av våra liv genom mobilen, vilket även avspeglas i hur vi sköter vår privatekonomi. Det här är något som också motiverar oss som en aktör i betalbranschen att fortsätta utveckla våra digitala tjänster, som till exempel budgetverktyget i Klarna-appen. Förhoppningen är att fler ska nyttja dessa verktyg för att få bättre kontroll på sin privatekonomi, säger Jesper Eriksson, Sverigechef för Klarna.

Om rapporten
Klarnas Money Management Pulse-rapport baseras på en konsumentundersökning i samarbete med Nepa, och jämför konsumentbeteendena i 13 länder (USA, Storbritannien, Irland, Australien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Sverige, Norge, Finland och Danmark). Totalt 13 510 konsumenter i samtliga länder har deltagit i undersökningen för Q3 2022 (juli-september), med ett minimum på 1000 svarande i respektive land. Bland de svarande är den nationella representationen jämnt fördelad mellan länderna, och inkluderar både Klarna-användare och konsumenter som inte använder Klarna som betalmedel.