Från kaféer och modemärken till nystartade teknikföretag – TikTok har blivit ett hem för små och medelstora företag som vill nå sina communities på ett autentiskt sätt och skapa verkliga resultat. Nu lanserar TikTok initiativet Följ Mig, ett program som erbjuder coachning från andra småföretag, tips från TikTok-proffs och en massa annan matnyttig kunskap för små och medelstora företag.

En ny studie som publicerats i dag visar att 43 procent av TikTok-användarna uppger att TikTok är den plattform de använder mest för att interagera med små och medelstora företag (SMB, small and midsize business). Hela 81 procent uppger att de har, eller skulle, leta efter mer information om de SMB-företag som de sett på TikTok. Studien är baserad på frågor till 3 000 användare och annonsörer från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien.

TikTok möjliggör för små och medelstora företag att skapa och stärka relationer med nya communities, och 72 procent av företagen på plattformen uppger att TikTok har hjälpt dem att nå nya kunder. Svenska rekryteringsföretaget HelloLilly är ett av dem.

– Utan TikTok skulle vi inte ha kunnat stötta över 500 personer ut i jobb eller studier sedan sommaren 2021, säger Marcus Tylén, Growth Manager på HelloLilly AB. TikTok har gjort det möjligt för oss som bolag att gå från 0 medarbetare till 30 på ett år. Vi har öppnat kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås och byggt ett community för arbetssökande med över 55 000 följare.

Nyckelresultat från studien:

  • 57 procent av användarna på TikTok som kommit i kontakt med innehåll från SMB-företag på plattformen har genomfört ett köp
  • 36 procent av alla små och medelstora företag på TikTok uppger att de har ökat försäljningen av sina produkter/tjänster som ett direkt resultat av annonsering på plattformen
  • 82 procent av SMB-företag på TikTok uppger att vara en del av TikToks community hjälper dem att visa upp sitt varumärkes personlighet
  • 38 procent av små och medelstora företag på plattformen har använt feedback från TikTok-kunder för att uppdatera eller skapa nya produkter/erbjudanden

Fler och fler företag ser de påtagliga effekterna av att inkludera TikTok i sin marknadsföringsmix. 30 procent av SMB-marknadsförare säger att TikTok har hjälpt dem att uppnå mer med sina annonsutgifter och fler varumärken vill utnyttja denna potential.

– TikTok vill gärna se att fler småföretag blomstrar. Genom initiativet Följ mig kan vi ge entreprenörer nya tips på hur man kan ta del av TikTok-communityt varje vecka, säger Lisa Friedrich, chef för SMB, EMEA på TikTok.