FoodTech-företaget Nuverica tar klivet in i podcastvärlden med lanseringen av sin helt nya podd. “Dining with Experts” utlovar en djupdykning i de mest aktuella frågorna som rör livsmedelsindustrin.

I centrum av denna spännande satsning står Nuvericas VD, Carolin Solskär, som tar plats bakom mikrofonen för att intervjuar några av livsmedelssektorns mest framstående profiler.

Bland gästerna hittar vi Johan Jörgensen, som står bakom Sweden FoodTech, Karin Jonsson, en erkänd expert inom folkhälsa och livsmedelsvetenskap, och Gustav Johansson, känd från Jävligt Gott och hans experimentella restaurang ChouChou.

Med nio avsnitt, varje med en längd på 20 till 30 minuter, siktar “Dining with Experts” på att erbjuda en unik inblick i de mest brännande ämnena i branschen. Och det handlar inte bara om trender inom mat. Det diskuteras även om förändringar i konsumenternas beteende och de ständigt föränderliga regelverken inom industrin.

-“Podcastformatet är ett omtyckt och enkelt sätt att ta till sig ny information och därför lanserar vi en kunskapsbjussig podd för livsmedelsindustrin. Gästerna är handplockade och säsongen är noga utformad för att väcka tankar och idéer för oss som jobbar inom branschen. Men kan givetvis även tilltala nyfikna konsumenter! Syftet är att förstå mer om vilka utmaningar och möjligheter vi står inför inom nio olika fokusområden, tillsammans med gästerna har vi dykt ner i dessa och jag är övertygad om att deras insikter, erfarenheter och perspektiv kommer inspirera många fler än bara mig”, säger Carolin Solskär, VD och medgrundare till Nuverica.

Podcasten finns på en rad olika plattformar, bland annat Spotify och Youtube där lyssnaren kan ta del av avsnitten i videoformat.

Ett särskilt avsnitt som redan skapat mycket förväntan fokuserar på framtidens veganska kost, ett ämne som krögaren Gustav Johansson, grundare av Jävligt Gott och ChouChou,  har mycket att säga om.

– “Vi ser att en allt större del av befolkningen söker sig till växtbaserade alternativ och är öppna för att äta köttsubstitut, även de som inte klassar sig som veganer eller vegetarianer. Det allra viktigaste för svenska konsumenter idag är priset, tillgängligheten och smaken vilket öppnar upp för många nya spännande branschsatsningar inom växtbaserad kost. Matinnovation i sin helhet är hårt reglerat men jag är övertygad om att fler företag kommer rikta sina resurser till detta område. Dels för att bidra ur ett hållbarhetsperspektiv, dels för att hålla sig konkurrenskraftiga”

Med sin kombination av expertkunskap och aktuella diskussioner ser det ut som att “Dining with Experts” kommer att bli en måste-lyssna för alla som vill hålla sig uppdaterade om livsmedelsindustrins framtid.