Tjänster otillgängliga i flera timmar
Nordnet ( STO:SAVE ) upplevde ett omfattande IT-haveri under tisdagen, vilket gjorde att bolagets digitala plattformar var otillgängliga från kl. 11.20 till cirka kl. 15.30. Problemet ledde till frustration bland kunder som förlorade tillgången till sina konton och investeringar. Det framgår av ett pressmeddelande.
Orsaken: felaktig mjukvarukomponent
De första rapporterna om problem inkom strax efter kl. 11.00 den 11 februari. Enligt Nordnet visades felaktig kontoinformation för vissa kunder, vilket fick bolaget att som en försiktighetsåtgärd stänga ner åtkomsten till både webbplatsen och mobilappen. Efter en grundlig felsökning identifierades orsaken som en bristfällig mjukvarukomponent kopplad till inloggningssystemet. Nordnet betonar att störningen inte var resultatet av någon extern påverkan, såsom en cyberattack.
Snabb åtgärd och återställning av tjänster
Så snart felet identifierats arbetade Nordnets tekniska team med att avlägsna den felaktiga komponenten. Strax efter kl. 15.30 fungerade bolagets tjänster som vanligt igen. Under hela driftstoppet hade kunder möjlighet att lägga order och utföra andra ärenden via telefonkontakt med Nordnets kundservice och mäklare.
VD:n: ”Vi tar händelsen på största allvar”
Lars-Åke Norling, vd på Nordnet, kommenterade händelsen och beklagade de olägenheter som uppstått för kunderna.
– Vår högsta prioritet är säkerhet för våra kunder och tillgänglighet för plattformen. Vi tar händelsen på största allvar och förstår naturligtvis att våra kunder har upplevt situationen som frustrerande. Gårdagen handlade mycket om att identifiera och lösa problemet, samt att kommunicera med spararna. Jag vill be om ursäkt till de kunder som har drabbats av problemet, och samtidigt försäkra dem om att vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att den här typen av problem inte ska kunna inträffa igen, säger Norling.
Trots incidenten har Nordnet försäkrat sina kunder om att åtgärder nu vidtagits för att minimera risken för liknande problem i framtiden.