Idag har Nordnet lämnat in en ansökan om att stämma advokatfirman Vinge för vårdslös rådgivning till Stockholms tingsrätt. Det yrkade skadeståndet uppgår till 80 miljoner kronor.
Stämningen är relaterad till Nordnets användning av Vinge som juridisk rådgivare i ett ärende hos Finansinspektionen under 2022. Ärendet handlade om rutiner i samband med en intradagsblankningstjänst. Efter utredningen bestraffades Nordnet av Finansinspektionen med en anmärkning och böter på 100 miljoner kronor. Nordnet överklagade beslutet till Förvaltningsrätten, men överklagandet skickades in för sent, vilket ledde till att ärendet avvisades. Vinge assisterade Nordnet med juridisk rådgivning under dialogen med Finansinspektionen och företrädde även bolaget i överklagandet till Förvaltningsrätten.
– För mig framstår det som grundläggande att en advokat skickar in rätt material till rätt instans i rätt tid. Det handlar om att känna till och agera i enlighet med processrättens absoluta grunder. Misslyckas man med det så berövar man sin klient möjlighet att föra talan i sak, och det är vad som har hänt i det här fallet, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.
Finansinspektionen meddelade sitt sanktionsbeslut den 25 maj 2022 och gav en överklagandefrist på tre veckor från tidpunkten för delgivning. Nordnet bekräftade att man mottagit beslutet genom ett pressmeddelande samma dag och undertecknade delgivningskvittot några dagar senare. Trots att sanktionsbeslutet överklagades den 21 juni, avvisades överklagan eftersom den lämnades in för sent. Förvaltningsrätten höll med Finansinspektionens bedömning, vilket innebar att Nordnet förlorade chansen att få sin sanktionsstorlek prövad i högre instans.
– Vinge har gjort en felbedömning av en juridiskt okomplicerad fråga, vilket har fått stora ekonomiska konsekvenser. De skjuter dessutom ifrån sig ansvaret och menar att de inte har agerat på ett försumligt sätt. Jag tycker att man kan begära mycket mer än så av Sveriges största advokatbyrå, både när det gäller det juridiska hantverket och hur man tar ansvar för sitt handlande. Vår uppfattning är att vi hade goda grunder för en substantiell nedsättning av bötesbeloppet om vår talan hade prövats i högre instans. Den möjligheten har vi gått miste om och stämmer nu därför Vinge för vårdslös rådgivning och yrkar på skadestånd på 80 miljoner kronor, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.