Nordiska företag agerar på klimatfrågan under press från intressenter

Klimatförändringarna är en av de främsta prioriteringarna för nordiska chefer på ledningsnivå under 2023. En undersökning från revisions- och konsultbolaget Deloitte visar att 72 procent av chefer uppger att deras företag ökade sina hållbarhetsinvesteringar under det gångna året, varav 14 procent ökade investeringarna avsevärt.

Lennart Nordqvist, partner på Deloitte säger “nästan alla svarande säger att klimatförändringarna har påverkat deras verksamhet, ofta som ett resultat av förändrade konsumtionsmönster, politisk och regulatorisk osäkerhet och press från aktieägare. Detta speglas i de ökade hållbarhetsinvesteringarna det senaste året.”

44 procent av de nordiska respondenterna i Deloittes 2023 CxO Sustainability Report rankar klimatförändringarna som en av de tre viktigaste frågorna för deras verksamhet under det kommande året. Det är en högre andel än de som rankar kompetensbrist, finansiella utsikter och förändrade regelverk som de mest prioriterade utmaningarna för 2023.

Nordiska chefer känner press från flera intressenter att agera på klimatfrågan. De är mest benägna att känna press från klienter och konsumenter, styrelseledamöter/ledning och sina anställda. Lennart Nordqvist säger “Företag känner allt större press, särskilt från yngre generationer. Vår senaste undersökning bland Millennials och Generation Z visade att nästan hälften av respondenterna hade ställt krav på sina arbetsgivare att vidta åtgärder för att främja klimatet. De som kände att de blev lyssnade på var mer lojala mot sina arbetsgivare, vilket visar på hur viktigt det är att vara lyhörd och agera på den feedback man får.”

Företag vidtar åtgärder, men kämpar med att införa kritiska åtgärder för att visa att organisationen har integrerat hållbarhet i kärnan av sin strategi, verksamhet och kultur. Lennart Nordqvist säger “Det är tydligt att klimatförändringar är en viktig fråga för nordiska företag och att det finns en ökad medvetenhet om vikten av att vidta hållbara åtgärder. Men det finns fortfarande utmaningar i att införa kritiska åtgärder för att visa att hållbarhet är en integrerad del av företagens strategi, verksamhet och kultur. Det är viktigt att företag fortsätter att agera och lyssna på feedback från intressenter, såsom medarbetare och konsumenter, för att kunna hantera dessa utmaningar.” Kort sagt, klimatförändringar är en viktig fråga och det är viktigt för företag att agera och vara lyhörda för feedback från intressenter för att hantera utmaningarna.