Teknikföretaget Nokia har lanserat en ny logotyp som har anpassningsbara färger och saknar vissa delar av bokstäverna, men ändå skapar ordet “Nokia” när man ser det. Det var på söndagen som Nokia meddelade att bolaget för första gången på närmare 60 år planerar att förändra sin varumärkesidentiteten med en ny tillhörande logotyp.
Enligt bolagets pressmeddelande symboliserar den nya logotypen det samarbete som krävs för att fullt ut utnyttja nätverkens potential.
Logotypen återspeglar också Nokias övergång från att tillverka mobiltelefoner till att fokusera på att sälja teknologi och tjänster till företagssektorn, enligt vd Pekka Lundmark i en intervju med Reuters.
“Det fanns en association till smarttelefoner och idag är vi ett företag som fokuserar på teknik för företagssektorn”, sade Lundmark i intervjun.
Nokia strävar efter att öka försäljningen av teknologi till företagssektorn och siktar på att försäljningen till företagssektorn ska utgöra en väsentlig andel av bolagets totala försäljning.
“Vi hade en mycket bra tillväxt på 21 procent under det föregående året inom företagssektorn, som för närvarande står för cirka 8 procent av vår försäljning eller 2 miljarder euro (2,11 miljarder dollar)”, sade Lundmark. “Vi vill ta det till tvåsiffrigt så snabbt som möjligt”, fortsatte Lundmark
Efter att ha tagit över toppjobbet på Nokia under 2020 satte Lundmark upp en strategi bestående av tre steg: återställa, accelerera och skala upp. Med återställningsstadiet nu avklarat sa Lundmark att det andra steget börjar.
Nokia kan bli en konkurrent till företag som Microsoft och Amazon, då de riktar in sig på automatisering och datacenter. Men Nokias relation till techgiganterna kan skilja sig från fall till fall.
“Det kommer att finnas flera olika typer av fall, ibland kommer det att vara våra partners…ibland kan de vara våra kunder…och jag är säker på att det också kommer att finnas situationer där de kommer att vara konkurrenter”, sade Marklund i intervjun.
Den nya logotypen presenterades inför Mobile World Congress, den årliga mässan för mobiltelefonibranschen i Barcelona.