Svenska hushåll tecknade ytterligare 700 000 strömningsabonnemang under det tredje kvartalet och betalda videotjänster nådde därmed en ny rekordnivå. Men för första gången någonsin tappar marknadsledaren Netflix abonnenter, medan nykomlingen Disney Plus går som tåget.
Netflix är dock alltjämt marknadsledare i Sverige, även om man för första gången sedan lanseringen i Sverige 2012 minskar i antalet abonnenter. Det visar Mediavisions analys av tredje kvartalet.

Enligt konsult- och analysföretaget nådde Netflix i Q3 cirka 1,5 miljoner svenska hushåll, cirka 110 000 färre än under det tredje kvartalet 2019.

”Eftersom totalmarknaden växer, innebär detta att Netflix marknadsandel minskar något. Netflix rapporterade nyligen bolagets globala utveckling där viss inbromsning kunde noteras inom det som kallas EMEA”, noterar Mediavision.

Den kraftiga marknadstillväxten i Sverige illustreras av att hushållen för första gången abonnerar på fler än två streamingtjänster i snitt.

”Årets tredje kvartal visar en spännande utveckling på svensk streamingmarknad. För första gången har hushållen fler än 2 tjänster, samtidigt som ett visst tapp noteras för Netflix. Vi tror på fortsatt tillväxt, inte minst eftersom intresset brukar öka inför de stora helgerna”, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Nyligen rapporterade Di Digital att Disney Plus på knappt tre veckor hade nått 450 000 betalande hushåll i Sverige, vilket var en rekordnotering. Enligt SCB lever Sveriges drygt tio miljoner invånare i totalt 4,7 miljoner hushåll. När den nuvarande Netflix lanserade i Sverige 2012 tog det ett år att nå motsvarande kundstock.

Disney Plus utmanar med en prislapp på 69 kronor per månad i Sverige. Det är lägre än för så väl Netflix, Viaplay, C More som HBO Nordic – vilka är de största etablerade aktörerna på marknaden.