Netflix-aktien steg med mer än 12 % efter att företaget rapporterade en ökning av antalet prenumeranter. Företaget rapporterade en ökning av prenumeranttillväxten, som drevs av ansträngningar att förhindra delning av lösenord och ett ökat intresse för dess nya reklambaserade abbonemang.

Streamingjätten ökade med 8,76 miljoner globala prenumeranter under kvartalet, vilket var betydligt högre än de 5,49 miljoner som Wall Street hade förväntat sig och fick aktien att skjuta i höjden. Det är det största kvartalsvisa nettotillskottet för företaget sedan de ökade med 10,1 miljoner prenumeranter under det andra kvartalet 2020 – när Covid-restriktioner höll folk hemma.

Utdrag av resultaten

  • Vinst: $3,73 per aktie jämfört med förväntade $3,49 per aktie
  • Intäkter: $8,54 miljarder jämfört med förväntade $8,54 miljarder
  • Förväntat totalt medlemsantal: 247,15 miljoner jämfört med förväntade 243,88 miljoner

Enligt CNBC.

Netflix meddelade att antalet medlemmar som valde deras reklambaserade abbonemang ökade med nästan 70 % kvartal över kvartal, även om de inte avslöjade hur stor andel av deras användarbas som prenumererar på den här nivån.

Resultaten var den senaste bekräftelsen på att Netflix styr streamingvärlden, medan dess blivande konkurrenter kämpar för att bli lönsamma.

Företagets dominans visar sig också i dess prissättning. Netflix meddelade att de kommer att behålla priset på sin reklambaserade prenumeration på $6,99 per månad i USA, medan deras grundläggande och premiumtjänster kommer att få en prishöjning. Netflix grundtjänst kommer nu att kosta $11,99 (upp från $9,99), och premiumtjänsten kommer att vara $22,99 per månad (upp från $19,99). Netflix standardtjänst kommer att förbli på $15,49 per månad.