Mimbly som är verksamt inom Chalmers Ventures får anslag med ca 19 MSEK från EU-acceleratorn EIC. Det framgår av ett pressmeddelande.

INNEHÅLL I KORTHET

● Mimbly har tagit fram en produkt som heter ‘Mimbox’ som är kompatibel med nya, och befintliga, kommersiella tvättmaskiner

● Den patenterade tekniken i Mimboxen återvinner upp till 70% av vattnet, sparar energi och filtrerar bort mikroplast från när syntetiska tyger tvättas.

● Mimbly är ett av 64 företag som har fått anslag av Europeans Innovation Councils fond på 300 miljoner euro för gröna innovationer.

● Mimbly har nu kommit in i EIC:s accelerator och blivit tilldelade finansiering på 19 miljoner kronor. (1,85 m€)

2000 bolag sökte, bara 64 fick stöd
Över 2000 bolag i Europa sökte in till EIC Acceleratorn och endast 64 stycken fick beviljad finansiering, varav tre svenska bolag. Mimbly fick 1,85 miljoner euro (19 miljoner kronor) i bidrag för ett projekt som löper under två år.

“Med denna finansiering i ryggen kommer fullt fokus ligga på att kommersialisera Mimboxen. Vi har flertalet kunder som väntar på sina produkter och vi kommer efter de kommande piloterna att starta produktion, där vi redan har en riktigt bra produktionspartner i Sverige. Det känns det oerhört roligt att kunna växa bolaget genom att anställa flera grymma medarbetare som tror på vision om plastfria vatten i vår natur”, säger Isabella Palmgren, VD och medgrundare.

Uppkommande pilot med 11000 tvättstugor
Idag har 22 kunder skrivit upp sig på nästa uppkommande pilot. De har tillsammans en kapacitet på 11 000 tvättstugor. Piloten kommer att genomföras med hjälp av PODAB som är en tvättmaskinsdistributör i Sverige med affärsfokus på den professionell användning. Kunderna som ingår i pilotprogrammet är exempelvis: Coor Facility management, Lundbergs, Bostadsbolaget och Stena fastigheter.

“Mimbly presenterar en kostnadseffektiv lösning för att minska vår påverkan inom tre viktiga områden, energi, vatten och utsläpp av mikroplaster. Samarbetet bidrar till Coors mål att bli Truly Sustainable”, säger Stefan Sernefors, Tjänstespecialist på Coor Facility Management.

Informativ design ska trigga användare
I den senaste prototypen som kommer att installeras ute hos kund under vintern har en enkel & användarcentrerad design har legat i fokus för utvecklingen. Behållaren som finns framtill på lådan är för att visa och tömma de insamlade mikroplasterna och displayen visar mängden vatten som sparats. Designen riktar in sig på att visa och informera användaren om de positiva miljöeffekter som kommer som resultat av installationen.

Mimboxen är en uppkopplad (IoT) produkt som via en digital plattform även visar kunderna hur stora besparingar som har gjorts, både när de gäller finansiella och miljömässiga besparingar. Plattformen möjliggör även en digital monitorering av tvättmaskinerna som används i anslutning till Mimboxen.

“Våra kunder ser starka synergier att kombinera hållbarhetsarbete med att spara pengar på resurser i form av vatten och energi. Vilket kommer bli möjligt att förmedla genom vår plattform. Det är en Win-Win-Win för kunden, klimatet och oss”, säger Robin Griffiths, COO, Mimbly.