Marknaden för vitt snus förutspås dubbla i storlek inom de kommande fem åren, samtidigt fortsätter svenska företag att vara marknadsledande. Bortsett från de etablerade företagen, finns det också mindre företag som svenska Lagom, en uppstickare som växt fram och introducerar nu även alternativ utan nikotin och expanderar till länder såsom Tyskland, Norge och Finland.

”Som uppstickare kan vi undvika misstagen som de etablerade aktörerna gjort och helt satsa på enkla och flexibla valmöjligheter för konsumenter. Vi kan även erbjuda ett unikt nikotinfritt snus som verkligen känns som snus, vilket varit en utmaning för branschen tidigare”, säger David Hesselman, VD och medgrundare på Lagom.

Utmana drakarna

Lagom grundades och drivs av serie-entreprenörerna Johan Wahlbäck och David Hesselman. Wahlbäck har tidigare startat företag såsom Kronan Cykel/Barnvagn, Urbanista och Defunc. Hesselman har varit involverad i flera bolag inom PR/kommunikation och konsumentprodukter. Han var också med och grundade den legendariska Cheiron-studion.

”Jag har flera gånger visat att det går att utmana de stora drakarna så länge man har en produkt som bättre möter det människor vill ha och det är också därför vi nu växer med Lagom”, säger Johan Wahlbäck, medgrundare på Lagom.

Samarbete med Haypp Group

Lagom är ett vitt snus med tre olika smaker (fresh mint, apple mint & peach mint) och varje smak finns i tre olika nikotinstyrkor (4, 8 & 16 mg), samt en helt nikotinfri variant vid namn Lagom Zero. I samband med detta har ett nytt partnerskap inletts med Haypp Group, världens största onlineförsäljare av snus och tobaksfria nikotinpåsar med webbutiker i länder som Sverige, Storbritannien, Tyskland, Norge och Schweiz såsom haypp.com, northerner.com och snusbolaget.se. Lagom planerar också att introducera de tre nya smakerna i Finland.

”Jag är övertygad om att vi än idag inte har sett den marknadsledande produkten om tre år. Lagoms lansering tillsammans med oss kan mycket väl vara starten på den resan. Innovation genom ökat antal producenter, nya teknologier och ständiga produktförbättringar är hur vi snabbast kan minska den rökningsrelaterade dödligheten. Lagom kommer nu att följa våra höga standarder för hållbar tillväxt som 100 procentig åldersverifiering, efterlevnad av gällande produkt- och marknadsstandarder samt extern kvalitets testning via nicoleaks.com. Det är hur Lagom tillsammans med oss kommer att bidra till hållbar innovation av nikotin, säger Markus Lindblad kommunikationschef på Haypp Group.