Även evenemangsvärlden har behov av digitala lösningar. Något som den italienska startupen Kampaay har fokus på, vars plattform hjälper företag arrangera allt från stora till mindre event, så som teambuilding-aktiviteter, workshops och företagsfester.
Företaget grundades 2019 i Milano. Efter några år på den italienska marknaden där man utvecklade sin affärsmodell och den tekniska produkten fick Kampaay möjligheten att testa affären på den svenska marknaden. De såg en stor potential och bestämde sig tidigt att satsa på Sverige som första land utanför Italiens gränser.
– Den stora anledningen varför man valde just Sverige var för att man såg att det fanns leverantörer och kunder med hög digital mognad här. Vår första investering gav oss möjligheten att utforska den svenska marknaden genom att investerarna bidrog med know-how och nätverk i evenemangsvärlden här i Sverige, säger Anna Elena Sossi som är Sverigechef på Kampaay.
Sedan starten har man vuxit i Sverige och har nu ett tiotal anställda i Stockholm. Med kapitalet som erhållits från den senaste finansieringsrundan avser man att fortsätta växa i Sverige.
– Detta gör vi för att bekräfta och konsolidera vår position på den svenska marknaden. Vi planerar inte bara att växa i Stockholm utan vill även satsa på marknaderna i Göteborg och Malmö. Målet är att tredubbla intäkterna fram till slutet av 2023, förklarar Anna Elena Sossi.
Kampaay har även som mål att expandera sin verksamhet till nya europeiska marknader, däribland Spanien.
Några av de som engagerat Kampaay för att genomföra event är Tele2, NCC, Hemnet och Kinnarps.
– Under de senaste tre åren har vi fortsatt jobba hårt och expanderat vår verksamhet. Med utmaningar som Covid-19, lågkonjunktur och ett tuffare finansieringsklimat, fanns det möjlighet att vi kanske inte skulle klara oss, men det gjorde vi. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi blir lönsamma, men styrkan ligger i vår gemensamt starka vision att förändra marknaden,” säger Daniele Arduini, VD och medgrundare av Kampaay.