Madlen Nicolaus blir marknadschef på Hexagon

Hexagon AB har utnämnt Madlen Nicolaus till bolagets nya Chief Marketing Officer (CMO), vilket meddelades den 13 april 2023. Hexagon är en global ledande leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar.

Nicolaus, som kommer att tillträda den nya rollen den 24 april 2023, har en lång meritlista från att leda marknadsavdelningar på teknikbolag som Salesforce, SAP och Kodak. Hon har byggt högkvalitativa marknadsföringsprogram med fokus på att öka efterfrågan, nå ut till nya kundsegment, förnya produkter och utforma strategier för innovativ digital marknadsföring. Nicolaus har en examen från Mittweida University of Applied Sciences.

Som CMO kommer Nicolaus att rapportera till vd och koncernchef Paolo Guglielmini och ingå i ledningsgruppen. Hon kommer att efterträda Kristin Christensen, nuvarande CMO, som kommer att fortsätta arbeta för bolaget till juni 2023 för att stödja övergången och vara kvar i ledningsgruppen tills Nicolaus tillträder.

Paolo Guglielmini säger att han är glad över att Madlen Nicolaus har utsetts till CMO på Hexagon. Han tror att hennes erfarenhet från branschledande marknadsföringsprogram på datadrivna och innovativa teknikbolag kommer att vara ovärderligt när bolaget vill kommunicera det ökade värde deras lösningar medför, driva sin mission mot en autonom framtid och hjälpa kunder att uppnå hållbarhet i alla led.

Kristin Christensen har varit en viktig del av Hexagons ledningsgrupp under de senaste 20 åren. Under sin tid på bolaget har hon byggt en välutvecklad marknadsorganisation från grunden som har verkat för nio divisioner och tusentals kunder världen över. Ola Rollén, Hexagons tidigare vd och koncernchef, säger att Kristin och hennes team har förändrat omvärldens syn på Hexagon från irrelevant och osynligt till världsledande. Tack vare hennes ledarskap och stora engagemang under åren anses Hexagon idag som ett av de främsta teknologibolagen i världen, och har ökat sitt marknadsvärde 200 gånger.