Löwengrip Female Entrepreneur Award

Löwengrip förankrar sitt varumärkesarv genom att introducera en ny utmärkelse som belönar kvinnligt företagande. Löwengrip Female Entrepreneur Award ska kickstarta kvinnliga affärsidéer och kvinnligt entreprenörskap. I prispotten står ett kompetensbaserat stöd från en meriterad kvinnlig styrgrupp inom områden som affärsidé, bolagsjuridik och pitchträning samt ett monetärt pris motsvarande startkapital för svenskt aktiebolag.

Vinnaren presenteras på kvinnodagen 8 mars 2022.

Ny utmärkelse belönar kvinnligt entreprenörskap
Den 1 november 2021 öppnar Löwengrip för första gången ansökan till Löwengrip Female Entrepreneur Award. Syftet med den nya utmärkelsen är att stötta kvinnligt entreprenörskap genom att ge en vinnare möjlighet att kickstarta och förverkliga sin idé. Löwengrip Female Entrepreneur Award riktar sig mot kvinnor och icke binära som besitter en ny affärsidé alternativt en idé för att utveckla sitt befintliga bolag. Ansökande ska presentera en tydlig marknadsplan på hur affärsidéen skall kunna förverkligas på ett gynnsamt sätt. Idéer med chans att vinna tar socialt ansvar, innehåller innovativa element, baseras på innovation eller en innovativ idé. Det är även möjligt att nominera en vän för att hjälpa henne att förverkliga sin idé. Vinnaren utses på kvinnodagen 8 mars 2022 och belönas med genomlysning av idé, kompentensbaserad stöttning av en meriterad kvinnlig styrgrupp samt ett monetärt pris motsvarande svenskt aktiebolag om 25,000 SEK.

”Löwengrip är grundat av kvinnliga entreprenörer med en entreprenöriell anda tydligt förankrad i vårt varumärkes-DNA. Tillsammans med vår vana att interagera med vår målgrupp utgör vårt kompetensstarka nätverk en möjlighet att genom Löwengrip Female Entrepreneur Award ge tillbaka på ett konkret sätt. Ofta är det viktigaste för att få idéer eller bolag i rullning att börja agera. Ibland kan man behöva en sista knuff för att ta det steget. Vi vill hjälpa vinnaren med den möjligheten och stöttningen.” – Fanny Sandström, Brand Director Löwengrip

Löwengrip Female Entrepreneur Award är ett sätt för varumärket att ge tillbaka till sin målgrupp samtidigt som man befäster och värnar om sitt varumärkes-DNA. Kvinnligt företagande och innovation utgör hela grundpelaren för Löwengrip, som grundades av kvinnliga entreprenörer 2012. Sedan dess har Löwengrip varit ett konsumentcentrerat bolag som alltid involverat och engagerat hängivna konsumenter i både produktutveckling samt med en öppen dialog. Den nya utmärkelsen är ett ytterligare steg mot en fortsatt utökad konsumentinteraktion med syfte att inspirera, vägleda och stötta kvinnliga entreprenörer.

Löwengrip Female Entrepreneur Award har skapats på initiativ av Löwengrip i samverkan med ägaren Dermarome, som bidrar med en mångårigt erfaren styrgrupp med omfattande expertis inom affärsutveckling.

Meriterad styrgrupp med erfarenhet av startups och storbolag
Styrgruppen för Löwengrip Female Entrepreneur Award består av meriterade och mångårigt erfarna  affärskvinnor som bidrar med sin expertis och stöttning inom affärsidé- och utveckling, bolagsjuridik, pitchträning med mera. De sex styrgruppsmedlemmarna bidrar vid separata tillfällen med genomlysning av idé med input samt kompetensstyrd stöttning och vägledning.

I styrgruppen sitter:
Petra Laewen
VD och grundare av Women Ahead – en rekryteringsbyrå med fokus på kvinnor. Petra har en lång och bred erfarenhet av telekom och IT-branschen där hon haft olika ledande befattningar. Petra Laewen bidrar med insikt kring bland annat affärsplan, ekonomi i form av buffert och budget, swot-analys, patent på varumärke, registrering av bolagsnamn, domän, hemsida, sälj,marknadsföring och kontaktnät.

Isabelle Ringnes
Medgrundare av Equalitycheck.it, en plattform som möjliggör anonyma recensioner av jämställdhet på arbetsplatser. Isabelle driver podcasten Future Forecast, föreläser, är fakultetsmedlem vid Singularity University Nordic, styrelsemedlem hos Dermanor AS samt Kreftforeningen (vara) och är författare av boken “Hvem Spanderer”. Grundare av TENK, The Technology Network for Women samt #Hunspanderer, med fokus på könstereotyper och fördomar. Isabelle Rignes bidrar med pitchträning och föredragsrådgivning.

Andrea Rylander
Affärsjurist med bakgrund från större affärsjuridiska byråer med kompetens och erfarenhet att hjälpa entreprenörer vid kapitalanskaffningar och bolagsförsäljningar. Driver idag Henry Law som har ett fokus på legal innovation och ett mål att minska avståndet mellan kvalificerad affärsjuridik och entreprenörer. Henry Law bidrar med affärsjuridisk hjälp inklusive en checklista anpassad till vinnarens affärsidé/bolag med insikter om vilken legal dokumentation som krävs för att bygga ett stabilt och hållbart bolag som är attraktivt för investerare.

Fanny Sandström
Brand Director Löwengrip. Tidigare VD GLOSSYBOX Norden. Mångårig erfarenhet av att utveckla och driva varumärken från startup-stadiet till etablerade och lönsamma bolag. I grunden civilekonom med en MBA i International Marketing från Lunds universitet. Fanny Sandström bidrar med genomgång av marknadsplan och go to market-strategi: varumärkesbyggande, marknad, kanalstrategi, kommunikation samt budskap.

Erika Bennerholt
VD Dermarome. Lång erfarenhet av ledande befattningar i bolag som L’Oréal, Kicks och Schneider Electric. Erika har lanserat flera nya varumärken på den nordiska marknaden samt skapat och förverkligat business cases, drivit flera turn arounds och transformationer med bred erfarenhet av både konsumentmarknad och b2b. Erika Bennerholt bidrar med att se över business case och affärspresentation.

Isabella Löwengrip

Grundare av Löwengrip samt serieentreprenör med bred erfarenhet av att starta och driva bolag. Isabella driver idag en av Nordens största bloggar. Isabella Löwengrip bidrar med genomlysning av affärside vid ansökningsprocessen.