Frankrikes ikoniska dagstidning kommer att använda Stripe när de nu expanderar till USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Belgien och Luxemburg.

Le Monde kommer att börja publicera engelskspråkiga artiklar och ett internationellt dagligt nyhetsbrev för sin växande digitala läsekrets och väljer Stripe för att hantera de digitala abonnemangen.

– Vi har sett en enorm ökning av antalet läsare online under de senaste två åren och mer än fördubblat antalet prenumeranter.. Vi har också investerat mycket i att diversifiera vårt innehåll och utöka vår redaktion. Det här är den perfekta tiden att engagera en mer global publik och föra vår långa tradition av utmärkt journalistik till läsare på nya marknader, säger Louis Dreyfus, VD för Le Monde.

Le Monde kommer att använda Stripes finansiella infrastruktur för att hantera sina globala digitala abonnemang genom en enda, friktionsfri betalningsplattform. Prenumeranter på varje marknad kommer att kunna betala med sin föredragna lokala betalningsmetod och valuta. Varje transaktion kommer också att skyddas av Stripe Radar, en tjänst som upptäcker bedrägerier genom maskininlärning och som är helt integrerad i Stripes plattform.

– För att nå vårt mål på en miljon prenumeranter till 2025 behöver vi en betalningspartner som har ambition, tillgänglighet och global räckvidd. Med Stripe kan vi expandera enkelt och snabbt, vilket förenklar prenumerationer för oss och våra läsare, förklarar Louis Dreyfus.

Le Monde har sedan 1944 bevakat internationella händelser och skrivit analyser om stort som smått. Partnerskapet med Stripe gör en av världens mest respekterade nyhetskällor lätt tillgänglig för prenumeranter över hela världen.

Bland de svenska mediehus som använder Stripe för sina prenumerationsbetalningar finns Breakit och Egmont.