Varumärkesbolaget New Wave ökar omsättningen och resultatet under det fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Omsättningen ökade med 22 procent till 2 815,1 MSEK (2 306,7). Valutaförändringar boostade omsättningen med 8 procent, ytterligare påverkade förvärvad rörelse omsättningen positivt med 8 procent. Ebit-resultatet steg 35,7 procent till 547,2 MSEK (403,3), och ebit-marginalen uppgick till 19,4 procent (17,5). Vidare föreslår styrelsen en förhöjd utdelning och en aktiesplit.
New Wave-aktien tar idag en större smäll trots en imponerande rapport och handlas ner över 9 procent till 224,40 SEK per aktie. Trots dagens nedgång så har aktiekursen presterat starkt under det senaste året, på ett årssikt är aktiekursen fortfarande upp över 50 procent.
Resultatet efter skatt landade på 446,2 MSEK (308,5) vilket motsvarar en vinsttillväxt om 44,6 procent jämfört med samma period året innan. Resultat per aktie blev 6,73 SEK (4,61).
Styrelsen föreslår en höjd utdelning till 6,50 SEK per aktie (4,25) som utbetalas halvårsvis, 3,25 SEK per aktie vid vardera tillfälle. Till det föreslår styrelsen även en split 2:1, vilket resulterar i att en aktie blir två.
2022 blev bolagets bästa år historiskt sett till både omsättningen och resultatet trots en omskakande omvärld. Inom marknadskanalen profil ökade försäljningstillväxten med 37 procent och detaljhandel med 24 procent. Av bolagets segment minskade gåvor och inredning med företag ökade med 40 procent och Sport och fritid med 35 procent.
I vd-ordet skriver Torsten Jansson att New Wave kommer öka investeringarna som bokföringsmässigt tas som kostnader i produktutveckling, marknad och utveckling. Därmed kommer den ökande investeringstakten sannolikt att påverka rörelsemarginalerna negativt. Men marginalmålet om en genomsnittlig marginal om 15 procent över några års tid kvartstår för att möjliggöra en en fin tillväxt under de kommande tio åren.
– Med en hög inflation, högre räntor och energipriser blir det sannolikt en svagare marknad vilket vi givetvis inte är immuna mot men vi står väl rustade vad gäller varumärken, produkter, servicegrad, lager mm jämfört med de flesta konkurrenter. Detta gör att vi skall kunna fortsätta ta marknadsandelar samt att vi har både kapacitet och ekonomi till fler förvärv, säger Torsten Jansson, vd för New Wave.