Det är lätt hänt att klumpa ihop alla olika skäl till ökande molnanvändning i finanssektorn. Men med förståelse för de helt olika drivkrafter som finns blir det enklare att göra rätt val. Den gemensamma nämnaren är behovet av enkel och enhetlig hantering, oberoende av vilka molnlösningar det handlar om, skriver Mats Ericson, regionchef för Sverige, Danmark, och Island på Nutanix. 

Om de som inte arbetar med IT inom finanssektorn ska peka ut en orsak till att satsa på molnlösningar för IT så blir det troligtvis sänkta kostnader. Det är en viktig drivkraft, men långt i från den enda. En välgrundad strategi, baserad på vad som ska åstadkommas, gör valen av molnlösningar enklare. Här är sex, delvis överlappande, drivkrafter för molnmigreringar inom finanssektorn.

1. Effektivisering

Den kanske mest uppenbara orsaken till molnmigreringar är viljan att effektivisera och sänka kostnader för existerande lösningar. Ett exempel är att använda en publik molntjänst för HR. Det handlar om att minska behovet av egna IT-resurser och, förhoppningsvis, om att erbjuda användare bättre funktionalitet.

2. Flexibilitet

Att försöka arbeta mer flexibelt, eller mer agilt, är en drivkraft för många företag. Ett exempel är snabbare systemutveckling som gör sig bäst med molnbaserade lösningar. Modern systemutveckling går i många fall magnituder snabbare än traditionell, vad gäller leveranser av färdiga applikationer och tjänster. Det beror till viss del på agila metoder för utveckling, men också på moderna tekniklösningar.

Exempel på det här är arbetssätt som devops, och kontinuerlig leverans och integration. De gör sig bäst med, och kräver i många fall, molnbaserade lösningar. Det kan handla om lösningar som körs både på privata och publika molnplattformar, ibland är det frågan om en blandning.

3. Bättre kundkontakt

Alla vill förbättra kontakten med sina kunder. I dag är det viktigt att erbjuda valfrihet för hur kunder kan interagera med ett företag och även för hur ett företag kan informera sina kunder. I båda fallen är det viktigt att använda moderna lösningar som chatt, AI och sociala medier. Mycket av den funktionalitet som behövs gör sig bäst i form av publika molntjänster.

4. Skalbarhet

Får servrarna i de egna datacentren gå för högvarv i slutet av månaden, medan det finns gott om outnyttjad kapacitet vid andra tidpunkter? En lösning på det problemet är att bygga hybridmiljöer med både privata och publika molnplattformar. Vid normal belastning kanske det räcker med den kapacitet som finns i privata moln, medan de publika kommer in i bilden vid belastningstoppar.

5. Geografisk spridning

Vem vill inte etablera lukrativa verksamheter i nya länder? Troligtvis de allra flesta, men när man kommer till skott gäller det att få fram både IT-resurser och ändamålsenliga lösningar för kommunikation. Det blir enklare om en stor del av IT-miljön är baserad på publika molntjänster.

6. Nya tjänster

Alla företag i finanssektorn vill kunna dra nytta av moderna tekniklösningar, så kallad fintech. Sådana är i regel molnbaserade, antingen helt och hållet, eller vad gäller åtkomst från andra applikationer och tjänster. Det blir enklare att utnyttja fintechlösningar som komponenter i större applikationer och tjänster om de senare är molnbaserade.

Enhetlighet underlättar
Börjar du se ett mönster i beskrivningarna? Det handlar om olika typer av lösningar i olika typer av molnmiljöer: privata, publika och hybrida. Det är självklart att driftslösningar för administration, övervakning, säkerhet, med mera, som klarar av olika miljöer underlättar. Det blir enklare, billigare, kräver mindre resurser både i form av personal och utrustning och det går snabbare med en enhetlig driftslösning än flera olika. Det är i själva verket ett krav för lyckade molnmigreringar.