För andra året i rad har Stena Recycling frågat 5 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Polen om deras syn på hållbarhet och produkter som kan återvinnas. Undersökningens syfte är att erhålla insikter, relevanta för tillverkningsföretag och andra aktörer som strävar efter ökad cirkularitet.
Inflation och ökade kostnader under året har klart påverkat konsumenternas beteenden samt möjligheter. Trots det nya klimatet visar den senaste undersökningen att konsumenter i stor utsträckning fortsatt är reda att betala mer för hållbara produkter. Dock sätter det svårare ekonomiska läget sina spår, även bland svenska konsumenter.
Färre köper hållbara produkter
- I Sverige har nästan var tredje konsument (29 procent) köpt färre återvinningsbara produkter jämfört med förra året.
- Färre än i fjol – 21 procent jämfört med 25 procent – är villiga att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt.
- 65 procent anser att det är viktigt att det finns ett stort urval av produkter för en hållbar och klimatsmart livsstil.
– Svenska konsumenter är tydliga med att de vill kunna handla varor som bidrar till ökad cirkularitet. Men hindren är fortfarande för många. Inte minst bristen på tydlig märkning och annan information. Den egna ekonomin sätter också hinder i vägen för ambitionerna, det kan vi tydligt se i årets undersökning. Detta pekar även på en vedertagen missuppfattning om att hållbara produkter alltid är dyrare. För en del produkter är det i själva verket tvärt om. Däremot kan ett sämre utbud bidra till att upprätthålla den bilden, säger Anna Sundell, Head of Sustainability & Communications på Stena Metallkoncernen.
Ekonomins påverkan har varierat bland befolkningen. Bland konsumenter med en lägre inkomst – 14 900 kronor i månaden eller mindre – har 27 procent köpt färre produkter som kan återvinnas under året. Bland personer med en inkomst över 45 000 kronor i månaden är samma siffra endast 17 procent.