Klarna, en av världens ledande bank-, betalnings- och shoppingtjänster, har lanserat en ny funktion i sin app som gör det lättare för användare att snabbt och enkelt sälja vidare sina tidigare köp. Funktionen, som lanseras i samarbete med Tradera, Sveriges ledande marknadsplats för second hand och begagnat, gör det möjligt för användare att skapa förifyllda och Klarna-verifierade annonser som görs tillgängliga för Traderas 3,4 miljoner användare.

Genom att annonsen fylls i automatiskt på Tradera med bilder och produktbeskrivningar, sparar funktionen både tid och energi för användaren. Detta gör det också enklare för konsumenterna att bidra till den cirkulära ekonomin och tjäna pengar på sina köp. Funktionen kommer också att utvecklas, och snart kommer det även vara möjligt för användare att få förslag på rekommenderade priser på produkterna de vill sälja.

Andrahandsmarknaden har vuxit kraftigt de senaste åren, tack vare onlinebaserade marknadsplatser som gör det enklare för konsumenter att köpa och sälja second hand. Tradera har sett en ökning av försäljningen med 37% från 2019 till 2021. Särskilt i ekonomiskt svåra tider är fler människor öppna för shoppingalternativ som gör det möjligt att både spara och tjäna pengar. Trots detta visar en undersökning från YouGov att nästan var tredje svensk aldrig har sålt vidare en produkt online, främst på grund av att det tar för lång tid att skapa en annons (39 %) och att man inte vet hur man ska prissätta produkten (19 %). Samtidigt uppger de som köper second hand online att de oroar sig för både kvalitén (23 %) och äktheten (17 %) på de produkter som säljs.

Klarnas nya funktion hjälper till att lösa dessa problem genom att den gör det enklare för säljare att lägga upp annonser, samtidigt som den ökar tilliten hos potentiella köpare. En Klarna-verifierad annons visar för potentiella köpare att säljaren tidigare har betalat för produkten via Klarna och att säljaren har genomgått Klarnas identifikationsprocess. När en användare vill sälja vidare en produkt, väljer de produkten från sin köphistorik i Klarnas app och blir sedan automatiskt omdirigerad till Tradera. Detta gör det smidigt och enkelt för användaren att hitta nya hem för saker som de inte längre behöver.

“Klarnas app erbjuder redan konsumenter “the smoothest way to shop”. Tillsammans med Tradera erbjuder vi numera även det enklaste sättet att sälja vidare sina produkter och gör det lätt för konsumenter att förlänga livet på sina prylar och tjäna pengar på samma gång. Den nya funktionen tajmar mångas årliga utrensning och svarar upp mot efterfrågan av cirkulära shoppingtjänster hos våra användare som vi kunde se när vi lanserade våra hållbara kollektioner förra året”, säger David Fock, Produktchef på Klarna.

“Att sälja vidare sina ägodelar är ett av de bästa sätten man som konsument kan vara med och bidra till den cirkulära ekonomin. Onlinemarknaden för second hand och begagnat har haft en anmärkningsvärd tillväxt under de senaste åren och speglar ett större skifte mot fler köp av begagnat. Skiftet är tydligt på Tradera där begagnade saker får nya ägare var tredje sekund. I samarbete med Klarna gör Tradera det nu enkelt för miljoner svenskar att sälja vidare sina tidigare köp, tjäna lite pengar, samtidigt som de gör något bra för planeten”, säger Stefan Öberg, VD på Tradera.

Sammanfattningsvis, Klarnas nya funktion i samarbete med Tradera gör det enklare för användare att sälja vidare sina tidigare köp och bidra till den cirkulära ekonomin. Funktionen sparar tid och energi för användaren och ökar tilliten hos potentiella köpare. Detta är ett viktigt steg för Klarna i deras strävan att förenkla och förbättra konsumenternas shoppingupplevelse.

Om skribenten

Mattias Ahlberg
Som skribent på Finanstid är Mattias specialiserad på områden som privatekonomi, företagsreportage och utbildningsartiklar. Hans texter präglas av en kombination av djupgående analyser och pedagogisk framställning, vilket gör honom till en uppskattad röst inom finansvärlden. Mattias Ahlberg är grundare och ansvarig utgivare för Finanstid. Med över 16 års erfarenhet av finansiell kommunikation, PR och IR, besitter Mattias en gedigen kunskap om branschen och dess utveckling. Innan hans fördjupning inom den finansiella sektorn, arbetade Mattias inom Ericsson i cirka 12 år, främst i chefsroller. Denna position gav honom möjlighet att skaffa sig en omfattande insikt i telekombranschen och storföretagande. Utanför det civila arbetslivet har Mattias en bakgrund inom Försvarsmakten där han har tjänstgjort mer än fyra år, med en tonvikt på utlandstjänstgöring. Denna erfarenhet har gett honom en unik insikt i internationella relationer och operationer, vilket säkert har bidragit till hans analytiska skicklighet inom den finansiella sektorn och journalistik i stort.

PRESSMEDDELANDE

- Advertisment -