Idag tillkännager Axel Johnson-bolagen KICKS och Skincity att de går samman och bildar KICKS Group. Ambitionen är att skapa bästa möjliga förutsättningar för att stärka sina ledande positioner och respektive kunderbjudande. På en konkurrensutsatt marknad ser bolagen att de blir starkare tillsammans, där de genom sammanslagningen kan dra nytta av såväl varandras kompetenser som kund- och marknadsinsikter. Mot slutkund kommer KICKS och Skincity fortsatt att drivas som fristående varumärken.

Skincity är en professionell hudvårdsklinik online med aktiv försäljning i Norden och i Storbritannien. Bolaget grundades av Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman, Axel Johnson blev delägare 2017 och helägare under 2021. Bolaget erbjuder specialistkunskap, ett unikt servicekoncept och produkter inom professionell hudvård och makeup. Bolaget har haft en stark tillväxtresa och 2021 uppgick försäljningen till knappt 600 miljoner kronor.

KICKS är Nordens ledande skönhetskedja, med 230 butiker i Sverige, Norge och Finland med en stark och växande online försäljning. KICKS har sedan 2002 varit en del av Axel Johnson-koncernen. 2021 var ett starkt år för bolaget med en rekordomsättning på över 3,6 miljarder kronor, varav e-handeln stod för närmare 30 procent.

Tillsammans bildar KICKS och Skincity nu KICKS Group för att fortsätta förnya och utveckla varumärkena, öka sin totala marknadsandel samt driva tillväxt. Genom synergier och framåtblickande investeringar inom områden som bland annat logistik, kundupplevelse och teknisk utveckling skapas ytterligare utrymme för att accelerera såväl expansionstakten som vidareutvecklingen av respektive kunderbjudande. KICKS och Skincity kommer även fortsättningsvis att drivas som två fristående varumärken mot kund för att maximera konkurrenskraften på marknaden.