Digital marknadsföring och SEO har under de senaste åren cementerat sin plats som en av de viktigaste tillväxtverktygen för företag. En av Sveriges mest framstående röster inom SEO, Jorge Castro, har nu presenterat sin nya bok, “Framtidens SEO”. Boken, som lanserades i augusti, är tillgänglig på sajter som Adlibris, Akademibokhandeln och Bokus.

Jorge Castro är inte bara känd för sina insikter inom SEO utan också för sitt framgångsrika arbete som marknadschef på ABS Wheels. Under hans ledarskap växte bolagets omsättning från 30 till 130 MSEK, en siffra som visar den verkliga kraften i effektiv digital marknadsföring. Detta, tillsammans med hans utnämning till Årets Digitala marknadsstjärna, har gjort honom till en av de mest efterfrågade experterna i branschen.

“Det känns fantastiskt att äntligen kunna dela lite kunskaper i boken ‘Framtidens SEO’, Sökordsoptimering är en dynamisk och komplex disciplin. Genom boken hoppas jag kunna guida företag och individer att förstå SEO, det är inte rocket-science vilket många tror” säger Castro.

Den nya boken kommer i en tid då digitalisering och online synlighet blir alltmer kritiskt för företagens framgång. Med allt fler företag som konkurrerar om uppmärksamhet online, blir insikter från personer som Castro alltmer värdefulla. Boken passar främst de som är på jakt efter att förstå sökmotorer och SEO ”Search Engine Optimization”.

Förutom lanseringen av sin nya bok fortsätter Castro att göra betydande insatser inom branschen. Hans senaste framgång med Riddermark Bils, där han lyckades dubbla deras organiska trafik på endast sex månader, är bara ett exempel på hans enastående kompetens. Han har även andra framstående case i sitt CV; exempelvis hjälpte han Clas Fixare att öka sin trafik med 300%, och företag som Boxicon och Portally upplevde en tillväxt på över 1000% under hans vägledning. Inte att förglömma är däckkedjan Däckskiftarna som, med sina 74 stationer, nu leder på den svenska marknaden för däckskiften online.

Jorge påbörjade faktiskt sitt skrivprojekt redan 2020. Han avslöjade först sina planer för boken till Motormagasinet. Men på grund av andra åtaganden blev projektet tillfälligt lagt åt sidan. Det var först när den lokala tidningen märsta.nu nämnde boken som Jorge återigen kände drivkraften att fullfölja projektet.

“I takt med den ständiga utvecklingen inom SEO har jag behövt revidera och korrigera boken flera gånger för att säkerställa att den förblir aktuell och relevant, något som gör det hela ännu roligare är ai-tekniken som möjliggjort en snabbare skrivning”, säger Jorge.

Som fortsätter:

“Jag vill rikta ett stort tack till Yasmin Muñoz Erdogan, som har haft tålamodet att renskriva boken och korrigera mina grammatiska misstag. Hennes skicklighet har verkligen hjälpt till att skapa en konsistent berättelse som följer en röd tråd genom hela boken.”