Hälsokedjan Life har påbörjat en omfattande satsning på e-handel i Norden. Lösning som man just nu håller på att implementera i tre länder är baserad på den svenska plattformen Jetshop Commerce.
Jetshop har under de senaste åren tydligt etablerat sig som en ledande strategisk e-handelspartner med en kraftfull True SaaS-lösning som hjälpt flera av Nordens stora aktörer att öka sin försäljning online.
Senast i raden kunder som valt en lösning baserad på Jetshop Commerce är hälsokedjan Life med cirka 300 butiker i Norden. Alla av företagets befintliga webbplatser kommer nu att ersättas med den nya plattformen som knyter ihop den digitala butiken med företagets fysiska butiker. Först ut för lansering av denna omnikanal-lösning kommer Finland vara runt årsskiftet. Därefter följer Norge och sedan Sverige.
– E-handeln är en av våra viktigaste satsningar kommande år, både för försäljning och för att bygga starkare relationer med våra kunder. Vi var därför i behov av en ny e-handelslösning som vi kan lita på att den stöttar vår verksamhet framåt. En lösning där vi enkelt kan förutse kostnader och som hänger med i den snabba utvecklingen som sker inom området, berättar Klas-Göran Petersson, CIO på Life.
Tidigare har Life använt sig av olika e-handelslösningar för varje enskilt land. Med en gemensam e-handelslösning knyter man marknaderna närmare varandra samtidigt som man drar nytta av stordriftsfördelar likt minskade kostnader. Viktigt för Life var även att lösningen skulle vara standardiserad och att den lätt skulle kunna integreras med andra system i företaget flora av IT-system.
– Jetshop Commerce passar vår arkitektur bra, är väl integrerad med lösningar på den nordiska marknaden och är den standardiserade lösningen vi letat efter, sammanfattar Klas-Göran Petersson.
Det har varit oerhört roligt att jobba med projektet tillsammans med Life enligt Torbjörn Lindblad, teknisk projektledare på Jetshop. Inte minst eftersom man tagit en decentraliserad lösning och centraliserat den.
– Tack vare vår interna struktur så kan vi bygga Lifes olika marknader baserat på en gemensam grund och därefter utföra landspecifika förändringar som är viktiga för företaget. I samband med detta får Life en True SaaS-lösning med snabba uppdateringar och ett otroligt snabbt frontend som vi vet kommer påverka deras affär positivt, förklarar han.