Arbetar du inom digital marknadsföring? Då har du troligen hört talas om SEO-stjärnan Jorge Castro som gästade framtidsbolagen förra året. I dagens intervju vill vi på Finanstid titta in i framtiden och försöka få svar på vad som gäller inom digital marknadsföring 2023 – och hur blir man bättre på sökmotoroptimering.

Innan vi börjar, vad är du besatt av just nu?
– Alla Googles patent, satt exempelvis i lördags från 10 till 19 och läste patent. Det finns så sjukt coola saker, uppmanar alla att läsa på patents.google.com

Vad blir viktigt inom SEO 2023?
– Det mest troliga är att sökmotorerna kommer att fortsätta att bli bättre på att förstå och tolka användarens avsikter och förväntningar. Och det kan i sin tur resultera i att innehåll som är relevant, användarvänligt och lätt att navigera kommer att bli allt viktigare för att ranka högt i sökresultaten. Röstbaserade sökningar kommer att bli allt vanligare, så det kan vara läge att optimera sin webbplats för dessa sökningar. Det kan innebära att man behöver anpassa sin webbplats för att lättare bli sökbar genom röstassistenter som Alexa, Google Assistant och Siri. Kort sagt kan det vara en bra idé att erbjuda användarna relevant och användarvänligt innehåll, och se till att webbplatsen är lätt att navigera och fungerar bra på olika enheter och plattformar. Och just det, RankBrain blir smartare.

Har du några lyckade case som du kan dela med dig av?
– Det finns en hel del. Tittar man på tjänstesektorn så har Clas fixare, som ägs av Clas Ohlson, ökat med 300 procent organiskt.

Om vi ska ge läsarna ett tips, vad rekommenderar du?
– Det finns hundratals tips. Men här kommer ett grundläggande: Börja med att se över gammalt innehåll och uppdatera det. Jag vet av erfarenhet att den här strategin fungerar riktigt bra. Gör en audit på hela sajten där du synkar respektive urler mot Google Analytics för att ta fram sidor med hög bounce-rate vs sidor som presterar bra (det finns bra verktyg för att automatisera detta). Andra saker som du kan göra i samband med det är att kontrollera källor, uppdatera länkar och se över kvaliteten. Du kan även kolla urlerna i olika program för att se vilka sökord respektive url presterar bra på. Det är oftast då som man upptäcker att det finns ännu fler saker att åtgärda. Det kan handla om att korrigera textindelningen och göra titeln sexigare för att attrahera x sökord som ligger på x plats som har x trafik med x svårighetsgrad. Syftet ska alltid vara att förbättra sidan för att besvara sökintentionen på bästa möjliga sätt.

Har du något fler tips att bjuda på?
– Ja, en annan grej ni kan göra är att ta respektive sida (för detta så behöver ni veta era rankings) och synka det mot Googles topp tre. Här kan man ofta se ett mönster. Om Google har placerat de tre konkurrenterna i toppen så har du troligen missat något. Det kan vara allt från att dom visar fler produkter, har bättre priser eller till och med en schysstare sajt i form av filtreringar (om det är en komplex nisch som du verkar inom). För att hålla det enkelt bör man uppdatera gammalt innehåll. Det är något som jag skulle rekommendera läsarna att göra med sina sajter. Oftast ser man också en trafikökning i samband med en uppfräschning. Google älskar nämligen fräscht och uppdaterat innehåll. Kom ihåg: Det är logiskt tänkade som gäller. Ni som har en sida måste serva Googles ”kunder”, alltså besökarna som kommer in till er.

Vad skulle du rekommendera vår tidning att göra nu?
– Börja med en sökordsanalys för att undersöka vilka sökord eller fraser som är relevanta för er webbplats, produkt eller tjänst. Syftet med en sökordsanalys är att hitta de sökord som potentiella kunder faktiskt använder när de söker efter saker på internet, så att man kan använda dessa sökord för att optimera sin webbplats och öka dess synlighet i sökmotorer. För att göra en sökordsanalys bör man börja med att identifiera de olika sökord som är relevanta för sin verksamhet, och sedan undersöka hur ofta dessa sökord används och hur stor konkurrensen är för dessa sökord. Detta kan göras genom att använda verktyg som SEOClarity.

– Efter sökordsanalysen gör ni en teknisk SEO-analys. Syftet med en sådan är att granska en webbplats från ett tekniskt perspektiv för att se hur den presterar när det gäller sökmotoroptimering. Här finns det en rad olika saker som du bör titta på, som webbplatsens hastighet, mobila anpassning, indexering av sidor, metatitlar och metabeskrivningar, samt användning av strukturerad-data. Jag förväntar mig inte att ni ska lösa det här själva, anlita någon, ”i know a guy”

Jag tänker att vi går in på ämnet artificiell intelligens, det är trots allt en stor hype just nu med ChatGPT.

Enligt ChatGPT går SEO-konsulter inte att ersätta, håller du med?
– Jag håller med. De som jobbar professionellt med SEO vet att det inte går att ersätta. Jag tror till och med att Googles Helpful content-uppdatering har varit en del av Googles sätt att attackera AI-genererat innehåll. SEO handlar om så mycket mer än bara text. Det finns mycket teknik bakom. Ett exempel är användandet av externa och interna länkar i textsammanhang och förståelsen över varför x länk bör vara på x plats. Det finns många olika faktorer till högre rankingpositioner än att bara skriva text, annars skulle alla ranka topp 1.

Är AI-genererat innehåll någonting nytt?
– Men det verkar många tro. Speciellt om man läser alla poster på LinkedIn. Vi inom Growth Marketing har länge använt oss av AI-verktyg för att få till idéer, som ett extra stöd. Jag ser OpenAI som ytterligare ett komplement bland alla verktyg. Problemet med dagens AI är att den saknar en egen röst. Vi kommer fortfarande att behöva skribenter för att redigera och revidera innehåll som passar företaget i fråga. Användningen av AI kan dock påskynda skrivprocessen och göra det möjligt för marknadsförare att ta fram mer innehåll till försäljningstratten. Men med det sagt så behöver man ändå revidera och sökmotoranpassa innehållet, och det är där som den mänskliga faktorn kommer in. Annars kan konkurrent A gå in på Chat-GPT och spotta ut en text om hörlurar och sen gör konkurrent B samma sak. Vem av dem ska gynnas? Vi har över 200 faktorer som spelar en viktig roll i kugghjulet när Google ska ta beslutet om vem som får förstaplatserna.

Om man nu vill bli bra på SEO så måste man börja någonstans. Hur kan man lära sig SEO?
– För att lära sig SEO krävs nyfikenhet och en vilja att lära sig. För att lära dig grunderna rekommenderar jag att du börjar med att läsa på om ämnet online. Det finns många bra resurser som kan hjälpa dig att komma i gång. Allt från artiklar till tutorial-videos och onlinekurser. Men framför allt ska du plugga på om Googles algoritmer, så att du förstår varför x implementering leder till x lösning. Gå gärna några kurser och testa dig fram. Vi erbjuder kursen ”Growth hub” som många marknadsförare har gått – bland annat Head of SEO från Scandinavian Photo. SEO är inget man lär sig över en dag, själv har jag jobbat med det i över 10 år. Branschen förändras, taktikerna förändras och det gäller att konstant vara up-to-date.

Vad bör man tänka på om man vill börja jobba med SEO?
– Det viktigaste när det gäller SEO är att vara tålmodig och konsekvent. Resultaten kommer inte över en natt, men om du är villig att lägga ner tid och kämpa lite kan du se betydande förbättringar i din webbplatsranking på sökmotorer över tid.

Vad ska man tänka på vid val av byrå?
– Välj en SEO-byrå med erfarenhet av SEO och som har en meritlista du kan följa. ”Proof of concept” är viktigast. Se också till att den du jobbar med är en erfaren SEO-specialist. Byrån eller konsulten som ni väljer att gå vidare med måste ha stor erfarenhet av SEO. INTE Facebook, TikTok eller Pinterest eftersom det är helt andra kanaler.

Kan man implementera SEO på annat än Google?
– Ja gud ja, vi implementerar SEO på allt från TikTok till Amazon. Om vi tar TikTok som exempel så hänger majoriteten av Generation Z där och som alla vet använder de hellre TikTok än Google när de söker information. Det finns en rad punkter att tänka på här, som att inkludera bildtexter, hashtags, ljudeffekter och musik. TikTok letar efter videor med relevanta nyckelord i titlarna och beskrivningarna, såväl som videor om populära ämnen. Moz har gjort en bra guide för den som vill fördjupa sig mer om TikTok-SEO.

Fem snabba med Jorge Castro:

  1. Favoriträtt? Colombianska piroger, det är riktigt gott.
  2. Favorittidning? Jag älskar ehandel.se och Search Engine Land.
  3. Vem/vilka inspirerar dig? Finns många men någon jag tycker om extra mycket är Elon Musk.
  4. Vad gör dig glad? När jag ser kunder som lyckas bättre online så får jag alltid ett extra pirr i magen. Jag tror inte det finns något annat som kan göra mig så glad.
  5. Var är du om fem år? Det mest troliga är att jag blir kvar på byrån Growth Marketing. Jag har precis startat i gång den. Vi har varit aktiva i snart 15 månader och växt otroligt snabbt.

Sist men inte minst, vem skulle du vilja att vi intervjuar?
– Det vore kul om ni intervjuar Nicklas Hermansson som driver mediehuset och omvärldstjänsten NomoFomo.

Bra att veta:

Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, eller SEO som det ofta förkortas, syftar till att göra en webbplats mer sökmotorvänlig genom att anpassa den för att öka dess synlighet i sökmotorer som Google. Detta görs genom att optimera webbplatsens innehåll och tekniska struktur, så att sökmotorerna lättare kan förstå vad webbplatsen handlar om och vilka sökord den är relevant för. Syftet med SEO är att få en webbplats att ranka högre i sökmotorernas resultat, så att den når en större publik och får fler besökare.

Vad är RankBrain?
RankBrain är en AI-algoritm som används av Google för att förbättra sökresultat. RankBrain används som en del av Googles sökalgoritm, och det hjälper till att förbättra sökresultaten genom att analysera användarnas sökhistorik och vanor. RankBrain lär sig över tid och kan förutsäga vilka sökresultat som är mest relevanta för en användares sökning, och använder dessa förutsägelser för att justera sökresultaten i realtid. RankBrain är en av de viktigaste delarna av Googles sökalgoritm och spelar en avgörande roll i leveransen av relevanta och användbara sökresultat. Genom att använda AI-teknik kan RankBrain lära sig och förbättra sina resultat över tid, vilket gör att Googles sökresultat blir mer relevanta för användarna.

Vad är sökintention?
Sökintention är en term som används i samband med sökmotoroptimering och syftar till den mening eller avsikt som en användare har när de ställer en sökfråga i en sökmotor som Google. Sökintentionen är viktig att förstå eftersom det kan hjälpa dig att skapa innehåll på din hemsida som är relevant och användbart för dina användare, och det kan också hjälpa dig att förbättra din placering på sökmotorns resultatsida.