Sarah Häger har verkat inom området Open Banking i många år.  I en intervju med Finanstid berättar hon om att hon nu har fått en ny tjänst, att hon går från Nordea till startupföretaget Enable Banking. Där blir hennes främsta fokus att sprida kunskap kring open banking och vad man som konsument, användare eller inköpare ska vara vaksam på.

Nordea arbetade Sarah med att bygga upp deras open banking lösning både för regelefterlevnad, andra betalningsdirektivet, och för kommersiella syften. Hon byggde upp och synliggjorde Nordeas insatser samtidigt som hon positionerade dem. De hittade även sätt att kommersialisera det de byggt för regelefterlevnad. 

Vad är det du ska göra nu i din nya roll på Enable Banking?
“Jag tar rollen som Regional Manager för Skandinavien och de Tysktalande länderna (DACH). Nu kommer jag paketera och sälja lösningen som bygger på bankernas regelefterlevnad – det vill säga,  jag går från producent av API:er till konsument.”

Varför tog du detta steg – och varför just nu?
“Jag har arbetat i över femton år med företagskunderna och det är segmentet där jag kan generera mest värde. Open Banking har varit igång sedan 2019 och efter en trög start kommer det nu igång mer och mer. Regelverket har förändrats de senaste åren och fler frågor klargörs och inkluderats. Idag är den regulatoriska situationen högintressant.”

Sarah tillägger också att hon privat är investerare i onoterade företag och ser att det är nu när segmentet börjar stabiliseras som avkastningen kan bli riktigt intressant inom området.
Api:er för företag börjar mogna och framför allt börjar flera företag bli mer och mer nyfikna på vad en API är och vad de kan göra för företagsaffären. Det är ett helt nytt segment som är på väg att växa fram och skapas och bankernas disruption har bara börjat, menar hon.
Detta kommer bli en större förändring i branschen än när internetbanken lanserades för tjugo år sedan.

Vad är det mest spännande med att gå från ett storbolag till en startup?
“Det ger en bra möjlighet att påverka och att skapa någonting nytt relativt snabbt. I Nordea har jag varit med och byggt upp många affärer och nya segment, men intraprenör är en annan sak än aktiv del i småbolag.  Att vara med och bygga bolag är någonting jag drömt om.”

Vad tror du att du kan tillföra?
“Det viktigaste man som bank tillför är förtroende, den finns med i min ryggrad. Den kommer jag ta med mig till fintech, tillsammans med all erfarenhet som Nordea som storbank samlat internt och genom kontakter. Detta kommer kunna komma till gagn för affärskontakter, kunder och partners.  Jag vill också hjälpa andra banker att synliggöra hur de kan använda API:er och skapa affärsnytta.”

Vad kommer du att fokusera främst på den första tiden?
“Det kommer att handla om att sprida kunskap kring open banking på olika plan. Det behöver tydliggöras hur data används i de olika tjänsterna, framförallt när det handlar om din känsliga finansiella data.  Tillsammans med att synliggöra de olika användarområden där API:er kan göra stor affärsnytta, hos banker och hos företag.”