H&M fortsätter sin expansion: Öppnar första butiken i Brasilien

H&M har planer på att etablera sig i Brasilien genom att öppna sin första butik och onlineplattform i landet år 2025. Modejätten siktar på att först etablera butiker i de större städerna i sydöstra Brasilien och sedan gradvis utöka sin närvaro över hela landet.

H&M har tidigare expanderat i Latinamerika och har redan butiker i Mexiko, Peru, Uruguay, Chile, Colombia, Ecuador, Guatemala, Panama och Costa Rica. Brasilien lockar särskilt eftersom det har en befolkning på över 210 miljoner människor och ett starkt modeintresse, vilket skapar en stor potential för företagets tillväxt på den brasilianska marknaden.

“Vi är otroligt glada över att kunna berätta att vi öppnar den första H&M-butiken och online i Brasilien under 2025. Vi har en bra utveckling i Latinamerika och ser en stor potential i Brasilien. Vi ser detta som ett mycket spännande steg och ser fram emot att ta H&M:s koncept mode, kvalitet och hållbarhet till bästa pris till många kunder i landet, säger Helena Helmersson, vd H&M-gruppen.

För att genomföra denna expansion i Brasilien samarbetar H&M med Dorben Group, som bidrar med omfattande kunskap och lokal expertis på den brasilianska marknaden.

“Det är en ära och ett privilegium för oss att ingå detta partnerskap med H&M i Brasilien och därmed stärka vår befintliga relation med en ledare inom modebranschen. Detta samarbete kommer att göra det möjligt för båda företagen att utnyttja sina unika styrkor, resurser och expertis för att nå den stora potentialen på marknaden”, säger Mehdi Beneddine, vd för Dorben Group.