Manchester United har ingått ett historiskt avtal med den tyska sportmodekedjan Adidas, som sträcker sig över en tioårsperiod. De nya villkoren markerar en betydande förbättring jämfört med det nuvarande avtalet, som inleddes i början av säsongen 2015/16. Det nya avtalet är värt minst 90 miljoner pund, eller cirka 1,2 miljarder kronor per säsong och ger ekonomisk trygghet från vad som är klubbens största enskilda intäktskälla. Det framgår enligt ett pressmeddelande.
United har sett rekordförsäljning av de nya tröjorna för säsongen 2023/24 för både herr- och damlaget. Det nya avtalet förstärker fokus på damsidan efter dess återinförande år 2018.
Klubben säger att den garanterade intäkten på 900 miljoner pund, drygt 12 miljarder över 10 år är “föremål för vissa justeringar”. Det är inte klart vilka dessa justeringar är, men det ursprungliga avtalet som United skrev med Adidas stipulerade att efterföljande säsonger utan Champions League-fotboll skulle utlösa en minskning av betalningarna.
Uniteds VD Richard Arnold sa: “Relationen mellan Manchester United och Adidas är en av de mest ikoniska inom världssporten, byggd på en gemensam strävan efter stil, finess och, framför allt, hög prestanda.
“Med sina rötter i 1980-talet har vårt partnerskap blivit omformat under det senaste decenniet med några av de mest innovativa designerna och teknologin inom sportkläder. Nu ser vi fram emot att förnya detta kraftfulla partnerskap igen under resten av detta decennium och in på 2030-talet.”
Adidas VD Bjorn Gulden sa: “Vi är oerhört stolta över att meddela förlängningen av kontraktet med Manchester United.
“Adidas och Manchester United är två av de viktigaste varumärkena inom internationell fotboll och det är mycket naturligt för oss att fortsätta vårt samarbete. Vi kommer att kombinera tradition och innovation för att glädja både spelarna och fansen. Vi ser fram emot att fortsätta vårt partnerskap med en av de mest ikoniska klubbarna inom fotbollen.”