Nu finns en integration mellan Fortnox och Skatteverket som gör det möjligt att hantera transaktioner på Skattekontot med automatisk bokföring. I kombination med funktionen Regelverk utgör integrationen ett viktigt steg på vägen mot en helautomatiserad bokföring.

Integrationen har startats i liten skala under hösten och kan nu användas av alla företagare och redovisningsbyråer som jobbar med bokföring i Fortnox. Den hämtar både saldot och alla transaktioner från skattekontot. Det finns dessutom stöd för att hantera transaktionerna direkt i Fortnox och möjlighet att automatisera bokföring som gäller skattekontot:

– Vår lösning med Skatteverket tar bort flera manuella och tidskrävande moment för Sveriges företagare. Den är unik eftersom vi inte bara hämtar transaktionerna, utan också erbjuder funktionen Regelverk för att kunna automatisera hela processen, säger Jesper Svensson, affärsområdeschef på Fortnox.

Information om transaktionerna hämtas automatiskt in i programmet. Med hjälp av funktionen Regelverk, som är en del av bokföring från kontoutdrag, kan de återrapporterade transaktionerna bokföras automatiskt. Det innebär att kunden kan sätta upp olika parametrar, till exempel beloppsgränser och konton, som i sin tur möjliggör en automatiserad hantering där transaktionerna resulterar i färdiga bokföringsposter.

– Förutom att spara tid gör integrationen det enkelt för företagaren att uppfylla Skatteverkets redovisningskrav, till exempel för arbetsgivaravgifter, moms och F-skatt. Det är jätteroligt att vårt samarbete med Skatteverket bär frukt och resulterar i nytta för Sveriges företagare, säger Lars Alm, produktområdeschef på Fortnox.

Funktionen är kostnadsfri. För att aktivera den behöver bolagets firmatecknare logga in på skatteverket.se och ge Fortnox läsbehörighet till skattekontot.