Att få testa på att driva företag redan på gymnasiet minskar ojämlikhet i klassrummet och på sikt även inom näringslivet och samhället i stort. Ny forskning visar på flera positiva effekter av att satsa på entreprenörskap i skolan. Det framgår av ett pressmeddelande.
Arbetsmarknaden är i ständig förändring och i takt med AI:s frammarsch blir entreprenöriella förmågor såsom sociala kompetenser, kreativitet och initiativförmåga allt viktigare.
Trots att entreprenörskap är en del av examensmålen för många gymnasieprogram, får endast en tredjedel av Sveriges gymnasieelever möjlighet att driva så kallade UF-företag, där eleverna startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår. Bakom utbildningsmetoden står Ung Företagsamhet, en politiskt obunden och ideell organisation som samordnar lärare, skol- och kommunledningar och det lokala näringslivet runt om i hela landet.
Positiva effekter av UF-företagande
Nu visar en ny, treårig forskningsstudie att UF-företagandet har flera positiva samhällseffekter. I studien, där både elever som drivit UF-företag och elever som inte gjort det från olika gymnasieprogram, har medverkat, lyfts flera tydliga resultat fram.
Med dessa resultat hoppas Ung Företagsamhet att fler skolor och huvudmän lägger in entreprenörskap som programfördjupning på ytterligare gymnasieprogram. Nu finns en stor möjlighet att göra detta i samband med att nya poängplaner tas fram för den nya ämnesbetygsreformen (Gy25) som börjar gälla 1 juli 2025.
Entreprenöriella kompetenser för framtidens arbetsmarknad
– Entreprenöriella kompetenser är viktiga för att hantera osäkerhet, kunna navigera i en osäker verklighet och vara kreativ. Ju fler jobb som ersätts av AI, desto viktigare blir det att ta till vara på de mänskliga kompetenserna, och Ung Företagsamhet bidrar till detta. Många har det tufft i skolan idag och vi behöver hitta sätt att engagera våra unga, att göra dem nyfikna på lärande, utveckla sociala kompetenser och fungera i grupp, säger Kåre Moberg, forskningsledare på Fonden for Entreprenørskab, Danmark, som lett forskningsstudien.
Ett steg mot ett jämlikare samhälle
– Ung Företagsamhet ser till alla ungas unika potential och har i över 40 år etablerat en trygg plattform där unga får gå från idé till handling redan i skolan. Genom oss stärker unga sitt självförtroende och möjligheten att själva forma sin framtid, vilket dessa resultat är ytterligare ett starkt kvitto på. Därför behöver alla unga få samma möjligheter att utveckla sin företagsamhet, säger Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet.
Tre effekter av UF-företagande enligt forskningsstudien
1. Utvecklar elevers entreprenöriella kompetenser – oavsett gymnasieprogram
Oavsett om eleverna går på ett yrkes- eller högskoleförberedande program, upplever UF-elever att de har utvecklat entreprenöriella kompetenser i signifikant högre grad än elever i kontrollgruppen.
2. Minskar ojämlikhet mellan könen vad gäller entreprenörskap och företagande
UF-företagande har en speciellt positiv påverkan på de kvinnliga deltagarna. UF-företagande tidigt i skolåldern kan således vara en effektiv insats för att minska könsrelaterad ojämlikhet inom entreprenörskap och företagande.
3. Minskar ojämlikhet vad gäller socioekonomiska skillnader i skolan
Traditionella undervisningsmetoder gynnar typiskt elever med akademisk talang. Med sitt fokus på handlingsorienterade undervisningsmetoder, karaktärsegenskaper och sociala färdigheter ger UF-företagande elever möjlighet att använda sig av andra talanger. Studiens resultat visar att UF-företagande har en speciellt positiv påverkan på elever som kommer från icke-akademiska hem och elever med lågt självförtroende vad gäller akademiska prestationer.
Slutsats
Entreprenörskap i skolan är mer än bara en utbildningsmetod; det är en investering i framtiden. Genom att ge alla elever, oavsett bakgrund eller kön, möjligheten att utveckla entreprenöriella färdigheter, banar vi vägen för ett mer inkluderande och innovativt samhälle.