Fogarolli grundades 2006 och har vuxit från en enda mobil kaffevagn till en idag imponerande stor flotta av kaffemopeder. Det har varit en spännande resa och vi hade inte varit där vi är idag om det inte hade varit för våra passionerade franchisetagare och samarbetspartners. Så inleder Fogarolli sin egen presentation. Bolaget bildades av italienskan Cristina Fogarolli som när hon flyttade till Sverige från Italien kunde konstatera att synen på vad som kan kallas för gott kaffe skiljde sig mycket mellan länderna och därmed såg en affärsplan dagens ljus. Cristinas motto är enkelt, “där det finns människor bör det finnas gott kaffe” – vi på Finanstid kan inte annat än att hålla med!

Finanstid träffade Kid Hammarstrand, en relativt nybliven vd för det största och äldsta franchiseföretaget inom Fogarolli och Kid har en glasklar strategi för hur bolaget ska ta nästa steg och expandera ytterligare.

Mässor och event i fokus när Fogarolli expanderar
– Det är mässor och event vi satsar på. Det faller sig naturligt att allt fler satsar på att anlita våra tjänster och ta del av det upplägget vi erbjuder då det kompletterar event och mässor väl. Genom vår kaffecatering skapas värdefulla tillfällen där individer kan skåla och nätverka med varandra. Det finns en rad anledningar till varför man bör hyra in våra baristatjänster i sina montrar. Först och främst säkerställer vi att besökare får det godaste kaffet vilket garanterat driver folk till montern. Våra Fogarollibaristor socialiserar också mer än gärna med besökarna. Genom att initiera en dialog med personen som vi serverar så kan vi hänvisa personen vidare om vi märker att denne har obesvarade frågor om företaget. Den gemensamma faktorn hos alla våra baristor är att de brinner för att ge besökarna en förstklassig kaffeupplevelse.

De röda kaffemopederna skapar den extra uppmärksamheten som krävs
– Inga uppdrag är för stora eller små. Fogarolli har haft äran att få möjligheten att skapa minnesvärda kaffeevent för globala varumärken som IKEA, HILTI och Clarion Hotel. Men i ärlighetens namn så är vi precis lika stolta när vi får stå med vår kaffemoped hos lokala idrottsföreningar och bolag som efterfrågar en bra och smidig kaffecatering. Vi vill skapa värden för bolag, stora som små och det gör vi genom att närvara vid en monter med vår unika kaffemoped. Med våra röda kaffevagnar skapar vi just den där extra uppmärksamhet som krävs för att locka fler till montrarna vilket kan vara avgörande för ett företag i slutändan. Med en kaffe i handen skapas en hemtrevlig känsla och kunden blir mer benägen att stanna kvar vid montern under en längre tid. Det är viktigt att förstå att en monter som har många besökare lockar ännu fler. Det är en välkänd psykologisk företeelse som grundar sig i att folk blir nyfikna och därmed, medvetet eller omedvetet, väljer att ansluta till sig montern för att söka mer information, något som brukar kallas för “motion creates motion”. Därför är valet enkelt att anlita oss och bli en återkommande kund, det är helt enkelt en lönsam investering.

En intensiv sommar samtidigt som bokningarna inför hösten fylls upp snabbt
Det är högsommar för Fogarolli och för Kid. I början av sommaren har de besökt festivalen Hurricane i Tyskland och deltagit på Sweden Rock Festival med totalt 21(!) mopeder. I sommar är man även uppbokade på festivalerna Deichbrant och Meraluna i Tyskland samt så kommer man tillhandahålla totalt 12 mopeder under VM i hästhoppning i Danmark i augusti. I tillägg är det just nu planeringsperiod inför hösten där bokningarna kommer in i en strid ström.

– Det är tydligt att intresset är stort och att mobila kaffelösningar är här för att stanna. Att jag vurmar för mässorna handlar mer om att jag har sett med mina egna ögon vilka synergier som finns i den miljön och hur de montrar som har vår lösning tydligt sticker ut i mängden, avslutar Kid.

Vill du veta mer om hur du får en premiumkänsla på ditt event eller i din monter så tveka inte att kontakta Kid på kid.hammarstrand@fogarolli.com eller via LinkedIn så utlovas en skräddarsydd lösning för just ditt projekt!

Kid Hammarstrand