Candela C-8 är elbåten som flyger över vattnet i total tystnad. Den har längre räckvidd och högre fart än någon annan elbåt, och kan köra i vågor utan att passagerarna känner av dem. Egenskaper som gjort den till världens bäst säljande elbåt. Nu har den efterlängtade nyheten premiär på den flytande båtmässan i Helsingfors.

Hur kan man göra en elektrisk båt som är mycket bättre än dagens fossildrivna båtar?

Svaret, enligt den svenske entreprenören och ingenjören Gustav Hasselskog, är att låna idéer – och vingar – från flygets värld.

Hans företag Candela utvecklar världens första elektriska bärplansbåtar, som flyger över vattnet, burna av undervattensvingar av kolfiber.

På båtmässan i Helsingfors är det flygande världspremiär för den helt nya modellen Candela C-8, som redan innan serieproduktionen hade sålt i över 100 exemplar och därmed är världens bästsäljande elektriska fritidsbåtsmodell. Båten har ett nytt, modernt formspråk, samt ruff till skillnad från den föregående modellen C-7 som är en bowrider.

Candela C-8 flyger över vattnet med längre räckvidd och högre marschfart än någon annan elbåt. Med över två timmars räckvidd i en marschfart på 20 knop kan C-8 täcka även långa distanser i skärgården.

I krabb skärgårdssjö flyger C-8 ovanför vågorna utan stötar eller obehag för passagerarna.

– Där andra båtar måste sakta ned kan vi köra full fart utan att vågorna ens känns i ryggslutet. Dessutom är det helt tyst ombord, så resan är mycket angenäm, säger Tapani Hollmén, vd på Telva, som representerar Candela i Finland.

Under vattnet sitter de två kolfibervingarna, som är hemligheten bakom de unika egenskaperna.

Vingarna, eller bärplanen, ger så pass mycket lyftkraft vid en fart av 16 knop att hela skrovet lyfts ovanför ytan, vilket minskar energiförbrukningen med 80% jämfört med en vanlig båt.

När båten lyfter och flyger balanseras den automatiskt av båtens flight controller, en dator som justerar vinkeln på bärplanet 100 gånger per sekund för jämn gång över vågor, i sidvind och med ojämn last.

-Systemet funkar ungefär som i ett modernt stridsflygplan som F-35 Lightning, där skevroder och klaffar hela tiden jobbar för att hålla planet stabilt. Resultatet är en artificiellt stabil båt som inte gungar och slår, säger Hollmén.

 

Candela har själva utvecklat båtens motor, Candela C-POD. Den torpedformade elmotorn sitter under vattnet där den kyls direkt av det strömmande vattnet, och kan därför göras kompakt. Diametern är bara drygt 10 cm, och motorn ger över 60 kW – motsvarande 80 hästkrafter. Den är designad för att gå 3000 timmar utan service, vilket är nästan en livstid för den vanlige fritidsbåtsföraren.

Väl ombord har Candela C-8 precis det som passagerarna förväntar sig av en lyxig daycruiser:

Bekväma sittplatser för åtta personer, samt en stor solbädd. Och i förskeppet, en bekväm ruff för två personer samt toalett.

Candela C-8 är helt byggd och utvecklad i Stockholm, och den flygande världspremiären sker i Helsingfors, på den flytande båtmässan mellan 18:e och 21:a augusti. Redan innan premiären har Candela C-8 sålts i över 100 exemplar, vilket gör den till den bästsäljande elbåten på marknaden.