Fintech-startupen Mynt lanserar ett smart företagskort som är specifikt designat för att hjälpa startups och småföretag. Kortet integrerar direkt med bolagens bokföringssystem och bank via tillhörande mobilapp. Mynt tillkännager i samband med lanseringen en tilläggsinvestering om 30 MSEK från befintliga ägare Luminar Ventures och Svea Ekonomi – detta ovanpå tidigare investeringar om 26 MSEK. Det framgår av ett pressmeddelande på tisdagen.

-Företag lägger alldeles för mycket tid på att hantera kvitton och utlägg, i vissa fall så mycket som en dag i veckan. Mynt har spenderat mycket tid på att lösa problemet och har nu tagit fram en tjänst som varit i beta-test sedan juni. Feedbacken har varit otroligt positiv och företag står i kö för att få tillgång till tjänsten, säger Baltsar Sahlin, VD och grundare på Mynt.

Integrerat med bokföringsprogram
Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering superenkel för kortanvändaren. De flesta system, såsom Fortnox och Visma, är idag kopplade till kortet. Styrkan i Mynts erbjudande är att det förenar bank, bokföring & finansiering och kan på så sätt skapa kraftfulla digitala tjänster för företagare. Företaget har sedan tidigare en digital checkkredit baserad på open banking som vuxit snabbt med över 5000 kunder.

-Vi ser oss själva som ett komplement till de traditionella bankerna. Mynts tjänst är byggd för att fungera i tillägg till företagets befintliga bank.

Företag som är intresserade av kortet kan anmäla sig på www.mynt.se för att få tillgång till ”early access”, inför bred lansering under hösten.

 

Mynts företagskort highlights

  • Enkel utgiftshantering – fotografera kvittot direkt vid köp, när det är dags för bokföring går det att enkelt exportera till ditt bokföringssystem
  • Kredit vid behov – använd kortet som debit card eller fyll på med kredit utan krångel, se kreditutrymme direkt i Mynts app
  • Förmåner – få tillgång till anpassade erbjudanden direkt i appen