Med kunder som Compare Wealth, Eldstickan och HomeIPO, är Cassin Mukire ett känt namn för många inom e-handeln. Sedan ett par år tillbaka driver han den egna satsningen TangoScale.

I dagens intervju har Finanstid intervjuat Facebookproffset Cassin Mukire som berättar om sina bästa tips för att lyckas med annonseringen på Facebook. Vi passar även på att fråga kring framtidsspaningar.

Vilka är TangoScale?
– Vi är ett professionellt team med specialistkompetenser inom betald annonsering där fokus ligger på plattformarna Facebook och TikTok. Huvudkontoret ligger i Göteborg, och mottot hos bolaget är att vi alla varje dag ska bli en procent bättre. I dagsläget är jag delägare tillsammans med min partner Axel Axelsson.

Varför namnet TangoScale?
– Det krävs två för att dansa Tango. För oss är det en självklarhet att när vi startar ett samarbete så gör vi det som partners och inte som kund och leverantör. Tillsammans är vi en stor familj, det är genom det tankesättet som vi får våra klienters affärer att växa. Vi ser oss helt enkelt som en del av företaget, ungefär som en förlängd arm.

Har du ett lyckat case du kan dela med dig av?
– Jag har några jag kan nämna där en inkluderar ett företag vid namnet Compare Wealth Manager vars return on adspend ökade med 470 procent på mindre än två månader. Ett annat case vars namn jag inte får nämna på grund av sekretess ökade vi return on adspend med 947 procent på mindre än tre månader.

Intressant, låt oss framtidsspana lite.

Hur tror du att SoMe marknadsföringen kommer att se ut om 5 år?
– SoMe marknadsföringen de kommande fem åren kommer enligt min framtidsspaning att vara tungt styrt av Virtual Reality (VR). Snapchat som lyckats med detta koncept ganska så bra hittills kommer tillsammans med Meta vara en av ledarna inom detta fält.

Vad tror du om varumärken framöver?
– Communities snackas det redan om nu, men inom fem år så kommer varumärken som inte bygger Community inte att överleva.

Kommer jobbet för marknadsförare att förändras?
– Jobbet som en marknadsförare kommer vara otroligt mer komplex än vad det är idag. Vi ser ju att förutsättningarna ständigt förändras och det innebär att man måste bli bättre för varje år som går. Kulturen kommer fortfarande att vara “nyckeln”. Människor kommer att fortsätta att bry sig mer om kultur än om produkter, så varumärken som arbetar på en kulturell nivå kommer att vara framtidens vinnare.

Vi återgår till intervjun och passar på att fråga Cassin om sina bästa tips för att lyckas på Facebook.

Först och främst, vad innehåller en bra Facebook-annons?
– Det beror på vilken produkt och vilket varumärke man arbetar med. Däremot är en röd tråd alltid en bra utgångspunkt, content som är autentiskt och i dagsläget framför allt användargenererat innehåll (UGC), alternativt innehåll som är skapat av de anställda för varumärket.

Vilka är dina fem bästa tips för företag som vill börja med Facebook ADS?
1. Ta fram extremt mycket olika variationer av content och testa dessa i en hög skala. Vi testar i genomsnitt 20 creatives i veckan och det är fortfarande för lite.

2. Vad vi har upptäckt med Facebook och Instagram är att dessa plattformar är bäst vid upptäckts-/prospekteringsfasen. Det är ett bra sätt att ställa dig framför nya människor och växa din publik. Oavsett vilken kanal som får kunden att göra ett köp så bör Facebook och Instagram alltid inkluderas i din strategi.

3. Innehållet sköter targeting åt dig, därför lägger vi 80 procent av strategiskt fokus på copy och content därefter låter vi Facebooks algoritmen sköta targeting åt oss.

4. Facebook och Instagram eller marknadsföring generellt handlar om matematik. För de som inte visste är Facebook ett auktionssystem, du budar mot andra annonsörer för att synas i nyhetsflöden. Ju mer du bjuder, desto fler nyhetsflöden får du in. Visst copy, content och targeting spelar en viss roll men kan du dina siffror så vet du hur mycket du kan buda för att vara framgångsrik på plattformen.

5. Tänk på kundresan, användarna på Facebook, Instagram och även TikTok etcetera är där för att vara sociala inte för att se på dina annonser. Det är plattformar där folk loggar in för att skriva om sitt liv och komma i kapp med vänner. Därför kan avsikten att köpa nu vara svagare jämfört med Amazon, Google och andra plattformar. Det är därför ditt content spelar en större roll om den är autentisk för användarna på plattformen. Bra exemplar är annonser som utbildar, engagerar och skapar nyfikenhet hos människor, detta är något ni kommer kunna se framgång i.

Bra att veta:
26 procent av alla Facebook-användare som klickade på annonser rapporterade att de hade köpt. En Facebook-användare kommer sannolikt att klicka på 11 annonser per månad. Källa: Facebook.