Manchester City och Norges stjärnanfallare Erling Haaland har ingått ett långsiktigt, flermarknadspartnerskap med Viaplay. Den 22-åriga Haaland är en av världsfotbollens hetaste talanger och kommer att medverka i en exklusiv dokumentär som ger Viaplay-tittare unika inblickar i hans kometkarriär samt privatliv. Haaland blir också en Viaplay-ambassadör i de nio europeiska länderna där Viaplay har rättigheterna till Premier League-fotboll.

Med anmärkningsvärd tillgång till Haaland och hans management-team följer ‘Haaland – Valet’ spelaren under våren 2022, när han var det främsta transferobjektet för alla storklubbar i Europa innan han tog beslutet att skriva på hos City i ett avtal värt €60 miljoner.

Samtidigt kommer Alfie Haaland, en före detta Premier League-stjärna i sin egen rätt med fler än 180 matcher för Nottingham Forest, Leeds United och Manchester City mellan 1993 och 2001, att delta i Viaplays Premier League-sändningar som studioexpert. Viaplay har rättigheterna till Premier League fram till 2028 i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Nederländerna.

Erling Haaland: “Jag har följt och varit en supporter av engelsk fotboll i hela mitt liv. Att nu kunna spela i Premier League är en dröm som går i uppfyllelse. En ambassadörsroll hos Premier League-rättighetsinnehavarna Viaplay är något jag ser fram emot. Jag är säker på att vi kommer att ha många roliga år tillsammans.”

Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Ett nordiskt fenomen som tar klivet till den globala scenen – Erling och Viaplay kompletterar varandra perfekt. Våra partnerskap med Formel 1:s Max Verstappen och nu med Premier Leagues senaste superstjärna bevisar att Viaplay inte bara visar sportens största namn varje vecka, men tar supporterna närmare dem än någon annan.”

Peter Nørrelund, Viaplay Group Chief Sports Officer: “Erlings explosiva ligadebut där han gjorde två mål är bara en försmak. Viaplay är hemvisten till Premier League i nio länder och supportrar överallt är ivriga att följa Citys nya nummer nios varje steg. Sportdokumentärer är bland Viaplays snabbast växande innehållsområden, och vi ser fram emot att jobba med Erling och hjälpa till att dela hans otroliga historia.”

I januari annonserade Viaplay ett partnerskap med Formel 1-mästaren Max Verstappen för att skapa exklusivt dokumentärinnehåll för tjänsten. Den första produktionen, ‘Verstappen – Lion Unleashed’, hade premiär den 1 mars. Verstappen är även Viaplay-ambassadör i marknaderna där Viaplay har rättigheterna till Formel 1.